"Pegaso fou la marca amb què comercialitzà els seus vehicles l'empresa estatal amb seu a Catalunya ENASA (Empresa Nacional de Autocamiones, S. A.). Fundada a Barcelona el 1946, l'empresa mantingué la seu central a les antigues instal·lacions de la Hispano-Suiza a La Sagrera (vegeu Parc de la Pegaso), fins que el 1980 es traslladà a la Zona Franca. Al llarg de la seva existència ENASA fabricà tota mena de vehicles, per bé que és recordada principalment pels seus camions i autobusos. El 1990 fou venuda al grup italià Iveco i el 1994 cessà la seva activitat." (Font Viquipèdia)
"El gener de 1946, l'enginyer català Vilfred Ricart fundà, per encàrrec de Suanzes (militar, marqués i president de la recent creada INI, Instituto Nacional de Industria), el Centro de Estudios Técnicos de Automoción (CETA), amb Ricart de Director General i seu central a Madrid. Ricart hi incorporà un equip d'enginyers i tècnics que havien col·laborat amb ell a Alfa Romeo (on havia desenvolupat durant anys els cotxes de competició de la marca i havia coincidit amb Enzo Ferrari). Tot seguit, el CETA va rebre l'encàrrec de desenvolupar un camió dièsel de 7/8 tones." (Font Viquipèdia)
El final de la història ens porta a la fàbrica de camions Pegaso de Barajas, però el més curiós és que aprofitant el nom i la infraestructura de Hispano-Suiza a la Sagrera, al començament, van crear els millors cotxes esportius del món amb aquesta marca.... i Enzo Ferrari no era precisament un amic d'en Ricart....
veieu un petit reportatge.
com a curiositat us mostrem les motoritzacions del Z-102 on hi ha opcions amb compressors, i fa 70 anys.
"Les principals característiques tècniques dels Pegaso Z-102 eren aquestes:
- Motor: 8 cilindres en V a 90°, dos arbres en cap (quatre en total) moguts per cascada d'engranatges, i càrter d'aliatge d'alumini. Es fabricaren en les següents cilindrades efectives:
- 2.474 cc (70x75 mm), 160/180 CV DIN a 6.300/6.500 rpm, parell motor 18.9 mKg a 3.600 rpm.
- 2.800 cc (70x80 mm), 170-195 CV DIN a 6.300 rpm (fins a 250 CV DIN a 6.300 rpm amb compressor Roots de sobrepressió 0,6 atmosferes), parell motor 24,8/33 mKg a 4.000 rpm. Fou la cilindrada més utilitzada.
- 3.200 cc (70x85 mm), 195/285 CV DIN a 6.300 rpm, segons l'ús del compressor"
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada