El dia 25 d’agost,
moment en el qual l’església celebra la festivitat de Sant Genís era el dia
escollit pel petit llogarret de Sant Genís dels Agudells per fer la seva Festa Major.
De fet, es
commemoraven alhora el dos sants que figuren sota aquest nom, coneguts com els
genissons, l’escrivà d’Arles i el comediant de Roma. Tots dos figuraven
representats en el retaule central de l’església parroquial de Sant Genís. La
tradició barcelonina fins i tot els feia germans.
Sant
Genís gran
Era
comediant,
I
el seu germà
Era
escrivà
El
retaule d’origen renaixentista que figurava en el presbiteri de l’església va desaparèixer definitivament l’any 1936. Aquests
dos sants, van ser adoptats com a patrons del petit poblet rural de Sant Genís
dels Agudells, motiu pel qual aquest dia era l’escollit per fer la seva festa
Major.
L’ofici religiós
dedicat sempre als dos sants, era el punt central de la festa. La Missa era cantada
i acompanyada de música, i abans de la desamortització definitiva de 1835,
diversos monjos de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron baixaven del monestir i
acompanyaven el rector donant preeminència a l’acte sacre, mentre s’exaltava la
figura dels sants patrons.
Després de la Missa,
les imatges dels patrons eren tretes de l’església i portades en processó pel
veïnat. Les imatges dels dos sants eren disposades en un sumptuós tabernacle
ornamentat amb flors i tapissos.
Els sants eren
passejats per tot el veïnat. La processó s’anava aturant progressivament per les diverses cases de pagès de l’entorn, moment
en el qual es cantaven novament els goigs en llaor als sants.
En els quatre
angles del tabernacle, engalanant-lo, hi figuraven sengles rams de flors seques
o artificials (potser fetes de roba) que cadascun dels quatre portants, un cop
acabada la processó repartia a la noia
per la qual sentia una major predilecció.
La processó feia un
itinerari d’anada i tornada que sortia i sempre acabava davant la placeta que
encara existeix davant l’església de Sant Genís. En aquest indret la orquestra
ja es trobava instal·lada i disposada a iniciar el ball.
Un cop acabada la
processó i cantats per darrer cop els goigs, l’orquestra iniciava el ball amb
un vals d’honor que era dansat només per les quatre parelles formades pels
portants amb les noies, prèviament escollides per aquests, portadores dels rams de flors del tabernacle. Segons
Joan Amades, aquest ball era una mena de ball de rams que es va fer de manera
continuada a la plaça de l’església fins l’any 1897, esdevenint la nota més
acolorida de tota la festa.
Un cop finit el
vals d’honor, l’orquestra interpretava altres danses que eren ballades per tots
els presents a la festa.
Així es celebrava
la festa major de Sant Genís dels Agudells durant la segona meitat del segle
XIX, segons explicà a Miquel Brasó i Vaqués la senyora Àngela Brasó i Prujà,
veïna d’aquest poble que a principis dels anys quaranta del segle passat (segle
XX) i amb vuitanta-sis anys d’edat tenia encara una magnífica memòria.
LLUÍS JORDÀ I
ROSELLÓ
BIBLIOGRAFIA
AMADES, Joan.
Costumari Català. El curs de l’any. Vol IV. Salvat Editores. Barcelona 1953.
BRASÓ I VAQUÉS, Miquel. Visió retrospectiva de Sant Genís del
Agudells. Vol 5. Barcelona Divulgación
Histórica. Editorial Aymá. Barcelona 1948.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada