Passa al contingut principal

CAL RECUPERAR LES RESTES DE L’ERMITA DEL SANT SEPULCRE I EL SEU ENTORN - Sant Jeroni de la Vall d'Hebron

L’ermita del Sant Sepulcre, les ruïnes de la qual encararen ben visibles a principis de segle XX, com testimonien diverses fotografies, va desaparèixer poc temps després en erigir-se al seu damunt una casa.

Dalt la carena continuaven ben visible les restes de l’ermita del Sant Sepulcre a finals del segle XIX i principis del xx.

Pocs anys després, l’ermita seria aterrada per bastir-hi una casa de nova factura, tot i que amb materials molt senzills, aspecte que afavoriria anys a venir, la seva completa ruïna. L’abandó al qual ha estat sotmès tot aquest entorn ha fet també que el camí o camins d’accés s’hagin esborrat gairebé per complet.

Les restes de l’ermita, molt malmeses,  continuen estan sota la casa del segle xx. Això és pot comportar només amb una simple visita. La nova construcció va utilitzar coma fonament l’ermita, servint-se fins una alçada aproximada d’un metre de diversos paraments de l’ermita original, reutilitzats ara, com a base de l’habitatge.

Però anem a fer una mica d’història del que suposava l’existència de l’edicle del Sant Sepulcre i les diferents rèpliques coetànies que té a Europa, per poder entendre una mica quin podia haver estat l’edicle del Sant Sepulcre de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron.

Cal assenyalar que l’edicle original del Sant Sepulcre de Jerusalem, ha estat objecte de diverses alteracions en el transcurs de la seva història. la construcció primitiva es va bastir en període bizantí l’any 324. En el període dels croats, va patir una nova reforma l’any 1012 i encara amb posterioritat, però abans de l’incendi devastador de 1805, va ser objecte l’any 1555 d’una altra renovació. És a dir, que l’actual immoble és el resultat de la quarta reforma de l’edicle original després del devastador incendi de l’any 1805, reconstruït pels turcs a partir de 1809 en estil barroc otomà.


Ha perviscut fins l’actualitat alguna planta i alçat anterior a la reforma de l’any 1555, aspecte aquest que ens ajuda a comprendre com podia ser l’ermita bastida a Sant Jeroni, erigida a instancies de fra Jaume Peguera l’any 1534, i per tant anterior a la reforma de 1555.

L’immoble erigit dins del clos monàstic de Sant Jeroni, per tant havia de guardar una gran similitud amb la capella romànica de Jerusalem, perquè segons ha quedat constància fou construït a imatge i semblança d’aquell.

Carles Diaz Martí, fa una breu ressenya del que diuen els autors coetanis sobre el Sant Sepulcre de la Vall d’Hebron de Barcelona, en paraules de fra  José de Sigüenza o de l’autor anònim de la Historia Breve del monasterio de san Hyeronimo de Valle de Hebron.

“Se trataba de una capilla pequeña, no muy alta, orientada en sentido este-oeste, con una capacidad para una doce persones, que se comunicava con un pequeño espacio interior, llamado monumento, a través de una puerta muy baja y pequeña, que solamente permetia el acceso a una sola persona que tenia que agacharse para entrar. Delante de esta puerta havia una piedra en el suelo que representaba la que havia sellado el acceso al sepulcro antes que el ángel la quitara cuando Cristo resucitó. El monumento, que tenia bóveda, no alcanzaba los quince palmos de altura (3 metros aproximadamente) y contaba con una venta(n)a redonda y pequeña en su fachada sur y una obertura en la bóveda a modo de cimborio. A su derecha había el sepulcro, que era un altar macizo, bajo y largo, colocado em dirección este-oeste, Mientras que en el sepulcro de Jerusalem se celebraban missa, en la de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron no era possible porque se había puesto una figura del cuerpo de Cristo difunto, ya que la intención había sido reproduir la situación del Sepulcro antes de la Resurrección de Cristo. Era la única diferencia en una réplica muy fidedigna, al menos a tenor de lo expresado por el autor de la Historia breve..”.

És a dir que l’ermita del Sant Sepulcre de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, estava composta per dos cossos, un d’accés a la capella, més ampli i més alt, i un segon, disposat a la part posterior, el conegut com el monument, més petit i més baix que el primer.

Planta elaborada a partir de la descripció que figura a la Historia Breve del monasterio de San Hyerónimo de Valle de Hebron

Sabent les mides del recinte segon de la capella, l’anomenat com a Monument, en el qual hi havia un altar lateral a mode de sepulcre de Jesús, podem projectar de manera aproximada les mides del primer recinte.

Així podríem assenyalar que el Monument, tindria unes mides interiors de 1,90 a 2,00 metres per costat i el sostre seria de volta de canó. La seva alçada màxima no superaria els tres metres. L’accés a l’interior d’aquesta cambra seria mitjançant una porta lateral de petita alçada, que difícilment passaria de 1,50 metres. La sala d’accés al Monument, més àmplia, tindria forma quadrangular amb una coberta de volta de creueria i unes mides de costat d’uns 4 o 5 metres, amb una alçada de 6 metres aproximadament.  


La descripció d’aquesta suposada forma i mides s’ha pres a partir de les descripcions originals de com era el Sant Edicle abans de la reforma renaixentista i també a partir de dos petites capelles conservades que reproduïen l’edicle del Sant Sepulcre de Jerusalem seguint el model anterior a la reforma de 1555. Els edicles de Görlitz (Alemanya) i Zagan (Silesia, actual Polònia). El primer, erigit pel batlle de la ciutat l’any 1498 després de pelegrinar a Terra Santa, i el segon bastit l’any 1600 tot i que seguint la traça del poble veí que no era altre que Görlitz.

Edicle del Sant Sepulcre de Sagan o Zagan (Silèsia, actual Polònia). Erigida l’any 1600 segons traça anterior a 1555


Planta del Sant Sepulcre de Zagan

El Sant Edicle construït a Görlitz va seguir el model medieval del període dels croats. Aquesta capella devia guardar molta similitud amb la de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron. Tant a nivell interior, com exterior.

Edicle del Sant Sepulcre de Görlitz (Alemanya). Erigit l’any 1498


Evolució constructiva primigènia del Sant Sepulcre





LLUÍS JORDÀ I ROSELLÓ

Associació d’Amics del Monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

SANT JERONI DE LA VALL D’HEBRON I LES SEVES IL·LUSTRACIONS FINS LA FI DEL SEGLE XIX

L’existència des de temps reculats d’ermitans formant alguna mena de comunitat al voltant de Sant Genís dels Agudells, indret proper a la ciutat de Barcelona però alhora aillat, ens és coneguda documentalment des de 1386. La vall on vivien els ermitans, situada en un extrem de la serralada de Collcerola fou rebatejada de manera evocadora com a Vall d’Hebron, potser  buscant  una impossible similtud  amb suposats espais bíblics. Justament aquesta comunitat d’ermitans, fou el germen de la fundació d’un posterior monestir jerònim, feta a instàncies de   la reina Violant de Bar, després de conèixer de manera directe l’any 1392 la fama de santedat d’aquells   ermitans. Curiosament però els monjos que fundaren la nova comunitat   no foren aquests ermitans, sino uns altres procedents del monestir   jerònim valencià de Sant Jeroni de Cotalba,   d’on també procedia el   que fou el seu primer prior, Jaume Joan Ibañez o Yañez. Tot apunta que la comu...

Setena Jornada de desbrossament - les evidències - Sant Jeroni de la Vall d'Hebron

Treball d'ahir Localització d'estructures de desaigua o magatzematge d'aigua annexes al distribuidor d'aigua. Ei! Bones troballes. Això és un no parar. un equip

RECERCA DE LA FONT TENEBROSA Jornades de recerca i desbrossament 28 d’abril i 26 de maig de 2024.

La Font Tenebrosa és un referent de la història del monestir de Sant Jeroni de la Vall Hebron. Es troba referenciada des de final del segle XVI en el Llibre de Costums del monestir on consta com un dels límits per les sortides dels monjos jerònims. Al llarg del temps és mencionada recurrentment per viatgers i personatges rellevants com Bernardo de Bransi, prohom del municipi d’Horta a finals del XVIII o el Baró de Maldà que la cita en diversos viatges a principis del segle XIX. (Veure cites bibliogràfiques)  Ja la segle XX quan el monestir havia estat desamortitzat i es trobava en ruïnes, són nombroses les referències per l’atracció que representava Collserola pels barcelonins. L’excursionisme pren l’espai de la font com lloc destí de sortides de joves i grans o per gaudir de la nova activitat que era l’esport o per intents d’explotació comercial de l’aigua.  L’interès de l’Associació d’Amics del Monestir de SJVH per recuperar la memòria i l’entorn del derruït mones...