Passa al contingut principal

LES RÚBRIQUES DE BRUNIQUER

 

Les Rúbriques de Bruniquer tenen aquest nom perquè van ser recollides en un inici pel notari i alhora arxiver municipal de Barcelona Esteve Gilabert Bruniquer. Bruniquer va escriure aquest recull fins a mitjans del segle XVII, la seva obra va ser continuada aleshores per altres successors fins l’any 1714. L’obra de Bruniquer recull i compila dades històriques referents a la ciutat de Barcelona en general, i al Consells de Cent i Trentenari en particular, abasta un període temporal que va de 1249 fins 1714. Les Rúbriques estan ordenades per capítols corresponents a diferents matèries i temàtiques, nosaltres però ens referirem exclusivament a allò que apareix a la seva obra en referència específica al monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron. Les Rúbriques de Bruniquer foren publicades en cinc volums per l’Ajuntament de Barcelona entre els anys 1912 i 1916. Les dades que seguidament referirem estan extretes exclusivament del capítol XLII, Volum III, publicat l’any 1914, titulat Iglesias, Capelles y monestirs.

Cal assenyalar que hem alterat l’ordre en el qual apareixen publicades les dades en el llibre de Bruniquer amb afany exclusiu de donar una disposició cronològica consecutiva:

A 30 de mars de 1439, la Senyora Reyna acompanyantla  los Consellers aná al Monastyr de S.t Hieronim per posar-hi la primera pedra, per raho de la obra tunc principiada, y se creu es lo de Hebron. (pag. 73 Vol. III)

A 23 de mars 1444, escriuen â sos Embaxadors en la Cort del Rey dient los que Bertran Nicolau Mercader de Barcelona havia fundat lo Monastyr de S.t Hieronim de Badalonaen la partida apellada la Murtra, y dotat de notable renda ab prohibició que nos pogues mudar en altre part, altrament se apliacás al Hospital General de S.ta Creu, y que havían entès se tractava de unirlo al lo de S.t Hieronim de la Valldebron, y que perço procurassen de entendreu ab lo S.or Rey, yu desviassen. (pag. 75/76 Vol. III)

A 20 de Agost 1459, los Consellers escriuen al Rey de com de Ordinació dels Instituhidors del Monastyr de Montserrat, aquella casa esta en protecció y guarda de aquesta Ciutat, y que havien sentit ques tractaria de posar allí Hieronims, y trauren los Benets, que perço Sa Mag.t nou permeta. (pag. 77 Vol. III)

A 17 de febrer 1469, la Ciutat doná la pedra als Monastyrs de S.t Agusti, S.t Geronim, y altres Iglesias. (pag. 78 Vol III)

A 19 de Noembre  de 1470, lo Trentenari, y â 27 lo Concell de Cent donà al Monastyr de S.t Geronim de la Murtra un curoll de Pou ab sos pilars, y encasament, ê gorniment de pedres, que eren devant lo Abeurador  de la Lotge, â fi de posarlo en dit Monastyr dins lo clos de aquell. (pag. 78 Vol. III)

A 22 de Noembre de 1486, escriuen al General dels Geronims en recomendació de fr. Hieronimo Torres de Geronim de la Vall de Ebron. (pag. 80 Vol. III)

A 22 de Noembre 1498, Concell Ordinari sobre la pedra demanada per los Monastyrs de S.t Geronim de la Vall de Ebron, y de S.t Agusti, y a 17 de Janer 1499, es altre. (pag. 148 Vol. III)

Divendres á 18 de Agost 1508, en Dietari apar de una sentencia guanyada per la ciutat contra los frares del Monastyr de S.t Geronim de la Vall de Ebron, en ordre â la pretencio tenian contra la Leuda de Tortosa. (pag. 148 Vol. III)

Divendres á 3 y 17 de noembre 1662, en Dietari apar que lo Concell de Cent dona llicencia als PP Agonizants pera que poguessen fundar Monastyr en la present ciutat, y en lo carrer de S.t Pere mes baix prop la Clavaguera, devant las casas dels PP. de S.t Geronim. (pag. 122 Vol. III)

Lluís Jordà i Roselló

Disponible a beteve.cat

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Capítol 1 - Can Gallart i La Hispano-Suiza

Aquesta vegada, parlem dels cotxes que la família Gallart fabricava a principis del segle XX, fins l'any 60 a la Sagrera. Aquests vehicles van gaudir d'un prestigi i renom mundial, això era luxe... però després d'un inici espectacular, "la guerra civil" va canviar-ho tot fins a la seva desaparició. Comencem una sèrie de 7 capítols de cotxes. 07032004-Horta-Can Gallart - Cotxes i Camions Hispano-Suiza- Foto. Desc.-Colec.-Jordi Vila Traguany.-Hispano_bordeaux 09012009-Hispano-Suiza-1923hispanosuizaa 11072008-Horta-Can Gallart - Cotxes i Camions Hispano-Suiza- Foto. Desc.-Colec.-Jordi Vila Traguany.-Hispano-Suiza-10593 12012011-Horta-Can Gallart - Cotxes i Camions Hispano-Suiza- Foto. Desc.-Colec.-Jordi Vila Traguany.-Hispano-Suiza-autowp.ru_hispano-suiza_j12_sedanca_de_ville_1 13012011-Horta-Can Gallart - Cotxes i Camions Hispano-Suiza- Foto. Desc.-Colec.-Jordi Vila Traguany.-Hispano-Suiza-made-for-movie-hispano-suiza-07 16042012-Horta- Can Gallart-1900 aprox.-Hispa...

Aplec i Fotos dinar a Can Soler al peu de Sant Jeroni de la Vall d'Hebron

Un dia 13 del mes de juliol del 2023 una colla de joves somiadors, entre inaugurar la seu social i les "neteges de la muntanya", van trobar un espai i un moment en el temps per compartir, al mes pur estil jerònim, una amanida de llenties (estil Juli) amb verdures i fruits de l'hort (de l'Àngels) maridat amb vi trepitjat per algú que no coneixem. El resultat un acord rotund que ja voldrien moltes corporacions a l'hora de elaborar els seus plans d'acció. Nosaltres després d'un debat intens però entranyable sobre la qualitat de l'ombra, l'airet, el blau del mar, el blau del cel i els productes de la taula, vàrem acordar amb el permís dels no presents, que estem en condicions de repetir el dinar un altra dia.

Patrimoni ... del barri, un trasllat en equip, "una" conversa qualsevol, el túnel? i Sant Jeroni de la Vall d'Hebron (8 d'Agost 2024)

Un día per recordar,  Mossèn Joaquim i En Joan signen un acord per la cessió de les restes del nostre monestir que estaven en possessió de la parroquia. Les fotos immortalitzen l'acord, el trasllat i després la conversa que improvisa el nostre equip destaca percepcions i obre noves perspectives.  Pròximament parlarem de "El túnel"... "- comença el trasllat - Ara continua l'affaire amb el dipòsit a la seu!!!! de Can Soler - Ah, que sapigueu que, al Mossèn Joaquim, li hem regalat una tasa, està molt content i li trucarem pq vingui a visitar la nostra seu abans no es jubili. - ... també, ens ha dit, que hi ha un túnel a la Parroquia que no se sap on va a parar..."ahí lo dejo"  - El que no faci el barri i la seva gent no ho farà ningú - Tú, per exemple?...i Vila, Toni, Teresa, Oriol, Conxita, etc., etc. que ara no em venen al cap qué no sou del barri?...tots sou del barri!! - Un túnel secret???? Què descobrirem? - ...si algo té Sant Genís dels Agudells eq, ...