Passa al contingut principal

LA FRATERNITAT ENTRE MONESTIRS JERÒNIMS A TRAVÉS DELS SEUS DOCUMENTS

EL CARRER DEL ARBRES 3. Revista digital d'història i patrimoni de Badalona, editada pel museu de Badalona, va incorporar en el seu número de l'any 2018, entre d'altres, aquest interessant article de Núria Téllez que tracta en especial de les relacions d'agermanament entre els dos monestirs jerònims catalans, el títol del qual es refereix a l'epígraf. La dificultat per localitzar-lo de manera individualitzada fa necessari posar-lo (al meu entendre) a l'abast de tots els interessats en conèixer una mica més la història del nostre monestir de sant Jeroni de la Vall d'Hebron i del seu monestir germà, sant Jeroni de la Murtra.

Lluís Jordà i Roselló

---------

Núria Téllez

El monestir de Sant Jeroni de la Murtra és el segon monestir jerònim fundat a Catalunya. Com se sap, fou fundat inicialment pel mercader barceloní Bertran Nicolau l’octubre del 1413 a la casa Descortey, a Sant Pere de Ribes, sota la denominació de Sant Jeroni de Montolivet. Tres anys després, el 1416, les dificultats sorgides en la comunitat comportaren, per part dels religiosos de dit monestir, la demanda d’un canvi d’ubicació amb la compra de la casa de la Murtra, situada al peu de la serralada de Marina. Això comportà el trasllat del monestir a la demarcació parroquial de Santa Maria de Badalona i també una modificació en la denominació formal del monestir, que procedí a anomenar-se Sant Jeroni de la Vall de Betlem. Popularment, però, fou conegut com Sant Jeroni de la Murtra. En l’any que celebrem el sisè centenari de la seva fundació, no podem deixar de parlar d’aquest monestir i la seva relació amb tota l’orde jerònima. Hem de començar parlant de la relació que va tenir amb un monestir fundat a la ciutat veïna de Barcelona. Vint-i-tres anys abans, el 1393, fou fundat el primer monestir jerònim en terres catalanes: Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, monestir reial fundat per la reina Violant de Bar i autoritzat pel seu marit, el rei Joan, que l’any següent va assegurar econòmicament la fundació que havia fet la seva muller. Va ser erigit com a monestir amb privilegis reials del qual iniciaren la gestió un grup de frares vinguts del monestir jerònim de Cotalba. Els dos monestirs van estar agermanats des del principi, com demostra el projecte de fusió dels dos monestirs ofert per Elionor de Cervelló, i l’any 1431 comptaven amb la llicència apostòlica corresponent per dur-se a terme. La unió no es va produir finalment, però la relació entre els dos monestirs va ser constant al llarg de la seva història. Però no només els monestirs catalans estaven agermanats entre si, també van teixir una xarxa d’agermanament entre els diversos monestirs jerònims de la península. L’agermanament no només es va produir entre monestirs del país sinó que fins i tot va traspassar fronteres, tal com demostra el document d’agermanament amb el monestir jerònim de Santa Maria de Belém, fundat a Portugal l’any 1501. Però comencem parlant de l’ordre jerònima.

L’ordre jerònima i el seu desenvolupament

Els pares de l’església: Sant Jeroni

Eusebius Hieronymus Sophronius, Sant Jeroni, va néixer a Dalmàcia l’any 342. És un dels pares de l’Església que més va estudiar les Sagrades Escriptures. De família benestant, va rebre una sòlida formació en religió, ciències i lletres. Educat a casa i després a Roma, on va estar 3 anys i va estudiar llatí tenint com tutor Donat –famós gramàtic pagà que l’influencià molt– fou un gran llatinista i bon coneixedor del grec entre altres idiomes, però poc coneixedor de llibres espirituals i religiosos, i gran entès tant en autors llatins com Ciceró, Virgili, Horaci i Tàcit com en autors grecs com Homer i Plató. Viatjà per ampliar els seus coneixements i, en companyia d’un amic seu, va anar cap a Tréveris. Allà va renéixer impetuosament l’esperit religiós que sempre havia estat arrelat en ell i des de llavors el seu cor va lliurar-se a Déu. En una carta que va escriure a Santa Eustòquia(1), Sant Jeroni li explicà el diàleg aterrador que va tenir en un somni. Va sentir que es presentava davant el tron de Jesucrist per a ésser jutjat. Déu li pregunta: “A quina religió pertanys? Ell li respon: “Soc cristià – catòlic”. Jesús li respon: “No és veritat”. Que esborrin el seu nom de la llista dels cristians catòlics. No és cristià sinó pagà, perquè les seves lectures són totes paganes. Té temps per llegir Virgili, Ciceró i Homer, però no troba temps per analitzar les Sagrades Escriptures”. Va despertar plorant i exclamà “mai més no tornaré a passar les nits llegint llibres pagans” i des de llavors el seu temps seria sempre per a llegir i meditar llibres sagrats. Jeroni va disposar anar-se’n al desert a fer penitència pels seus pecats (especialment per la seva sensualitat, que era molt forta, i pel seu terrible mal geni i el seu gran orgull). Però allà, malgrat que pregava molt, feia dejuni i que passava nits sense dormir, no va aconseguir la pau. El seu temperament no era per viure en soledat; ell mateix en una carta explicà com van ser les temptacions que va patir en el desert.(2) L’any 370 s’establí temporalment a Aquileia on el bisbe, Sant Valerià, havia portat gent tan vàlida que el seu clergat era famós en tota l’Església d’Occident. Jeroni va fer amistat amb alguns membres d’aquell clergat. Va conèixer Evagri, un sacerdot d’Antioquia de merescuda fama de ciència i virtut, que va fer despertar l’interès del nostre sant. El 374 arribà a Antioquia i ell i els seus amics van caure malalts; els amics van morir i ell restà tot sol. Després d’aquesta experiència Sant Jeroni es va retirar en soledat a Calquis, un terreny inhòspit al sudest d’Antioquia, on va passar quatre anys en diàleg amb la seva ànima. Ordenat sacerdot per Sant Damas a la tornada. Ell no desitjava l’ordenació (mai va celebrar el sant sacrifici) i si va acceptar rebre-la, fou sota la condició de no estar obligat a servir tal o tal altra església amb l’exercici del seu ministeri; les seves inclinacions personals el portaven cap a la vida monàstica de reclusió.

Una vegada ordenat es traslladà a Constantinoble per poder estudiar les Sagrades Escriptures sota la direcció de Sant Gregori. El 382 tornà a Roma amb Paulí d’Antioquia i Sant Epifani, per a prendre part en el concili convocat per Sant Damas a fi de discutir sobre el cisma d’Antioquia. Al final de l’assemblea, el Papa el retingué a Roma i el feu servir com a secretari. A sol· licitud del Pontífex i d’acord amb els textos grecs, va revisar la versió llatina dels Evangelis. Al mateix temps, va fer la primera revisió al psalteri en llatí. Desenvolupant aquestes activitats oficials, dirigia l’extraordinari naixement de l’ascetisme entre les més nobles dames romanes. A la mort de Sant Damas, l’any 384, abandonà Roma i cercà algun retir tranquil a Orient. L’any 385 es va embarcar a Porto i, posteriorment, es reuniren amb ell a Antioquia, Paula, Eustaqui i les altres dames romanes que havien resolt compartir amb ell el seu exili voluntari i viure com religioses en Terra Santa. Per indicacions de Sant Jeroni, aquelles dones es varen establir a Belem i Jerusalem, però abans d’enclaustrar-se, viatjaren per Egipte per a rebre consell dels monjos de Nitria i del famós Dídimo, mestre cec de l’escola d’Alexandria. Durant aquest retir Sant Jeroni va fer la traducció de la majoria dels libres de l’Antic Testament escrits en hebreu a sol·licitud de tots els seus amics i deixebles més fidels i il·lustres però també per voluntat pròpia, ja que li interessava fer la traducció de l’original i no d’una altra versió qualsevol. Primer va fer el Llibre dels Reis i va seguir després amb els altres. Les úniques parts de la Bíblia en llatí, coneguda com la Vulgata, que no foren traduïdes per Sant Jeroni, són els llibres de la Sabiduria, l’Eclesiastés, el de Baruc i els dos llibres dels Macabeus. Va fer una segona revisió dels salms, amb l’ajuda de l’Hexaplà de Orígenes i els textos hebreus, i aquesta segona versió és la que està inclosa en la Vulgata i la que s’utilitza en els oficis divins. El Concili de Trento (1545-1563) va designar la Vulgata de Sant Jeroni com el text bíblic llatí autèntic o autoritzat per l’Església catòlica sense que això impliqués cap preferència per aquesta versió sobre el text original o altres versions en altres llengües. El 1907, el Papa Pius X va confiar als monjos benedictins la feina de restaurar en la mesura del possible els textos de Sant Jeroni en la Vulgata ja que, després d’uns quants segles d’ús, havien estat considerablement modificats i corregits. Mort l’any 420, Sant Jeroni fou enterrat a l’església de la Nativitat. Les seves despulles foren traslladades posteriorment a la basílica de Santa Maria la Major (Roma). Home molt representat pels artistes. Amb freqüència trobem Sant Jeroni representat amb les robes de cardenal degut als serveis que va prestar al Papa Sant Damas malgrat que a vegades també és pintat al costat d’un lleó perquè es diu que va domesticar una d’aquestes bèsties, a la qual va treure una espina que se li havia clavat en una pota. La llegenda pertany més aviat a Sant Gerasi, però el lleó podria ser l’emblema ideal d’aquell noble, indomable i valerós defensor de la fe. L’orde jerònima La vida monàstica va tenir sempre en Sant Jeroni (347-420) una referència obligada, ja que tant el testimoni de la seva vida com els escrits que va deixar fan d’ell el primer monjo important d’Occident. Malgrat aquella experiència monàstica com a eremita i com a cenobita en el monestir, Sant Jeroni no va escriure cap regla ni va fundar cap ordre religiós. El seu ideari monàstic es troba dispers en cartes, sermons, exhortacions i altres escrits que fan referència al monjo (monachus) com a asceta, com l’home que renuncia al món buscant la soledat i inclús el desterrament i que viu del seu treball manual per a compensar aquella feina intel·lectual i espiritual que representen les dues metes principals per arribar a Crist: la lectura (lectio divina) i l’oració. Els dejunis i altres privacions permetien arribar a Crist. Aquella vida de San Jerónimo fou imitada por molts altres eremites al llarg de la història.(3) L’orde de Sant Jeroni és una orde que es desenvolupa a la península ibèrica exclusivament. El seu naixement va tenir lloc a Espanya a finals del segle XIV i la seva butlla fundacional està datada al 1373. Es va estendre entre Espanya i Portugal. No hi ha cap vinculació directa entre sant Jeroni i aquesta orde que porta el seu nom, a excepció d’aquelles idees bàsiques sobre la vida del monjo i la devota admiració que el sant desperta com un dels quatre pares de l’Església, però que comparteix qualsevol institució religiosa. Fra Pedro de la Vega, primer cronista de l’Orde de Sant Jeroni, ja deia al respecte el 1539 que: “Després de molts anys que el monestir de Sant Jeroni de Belén fou destruïda i es va perdre la seva memòria, volent el nostre Senyor enaltir al seu sant i fer el seu nom gloriós i venerable a prop de nosaltres que per ningun espai de temps es pot perdre i oblidar, revelar l’establiment de l’ordre d’aquesta manera...”(4) , és a dir, es tractava de recuperar el seu nom i la seva memòria, però no de ressuscitar una orde inexistent. L’orde de Sant Jeroni es va desenvolupar en dues etapes: una primera que s’inicia amb la citada butlla papal emesa a Avinyó pel papa Gregori XI el 1373(5) i una segona etapa que s’inicia el 1414 amb la butlla del papa Benet XIII.(6) En la primera etapa (1373-1414) es coneix com a període fundacional i preveu la proliferació de petites comunitats de jerònims per tota la península ibèrica, que són independents entre si. La segona etapa (1414-1835), coneguda com de consolidació i expansió, que s’inicia amb la citada butlla de Benet, per mitjà de la qual els jerònims quedaven exempts de la jurisdicció episcopal, podien unir-se en una sola orde i celebrar Capítol General, com el que va tenir lloc l’any següent a Guadalupe.(7) En la butlla de Gregori XI es donà llicència a don Fernando Yánez de Cáceres, canonge de Toledo, i a Pedro Fernández Pecha, que amb altres barons, tant clergues com laics, nobles ì plebeus, dels regnes de Castella, Lleó i Portugal i d’altres parts, portaven una vida eremítica i solitària, perquè poguessin ser nomenats germans eremites de Sant Jeroni, atesa la seva especial devoció a Sant Jeroni. Per això el Papa els demanà que s’acollissin a la Regla de Sant Agustí, sota la qual han de militar per al Senyor, per a ser observades, a tenor de les presents cartes apostòliques, amb hàbit i segons el ritus, constitucions, cerimònies i observança del monestir de Santa Maria del Sant Sepulcre a Campora (Florència).

El text pontifici de 1373 descriu l’hàbit: “una túnica tancada i ampla de pany blanc i gruixut amb mànigues amples i tancades, més l’escapulari i la capa fixa per la part anterior sigui de pany gris o buriel (del color de la llana) sense tenyir de cap color; la capa no entenem ser de necessitat, però per a honestedat de l’hàbit la portareu quan sortiu en públic”. L’autorització papal incloïa el gran anhel d’aquell grup d’eremites: “fundar quatre monestirs o llocs conventuals, a saber, cada un d’ells amb església, cementiri, humil campanar amb una sola campana, claustre i les oficines necessàries, en llocs honestos i acomodats per aquests temps, que s’han de dotar segons els temps amb les piadoses donacions dels fidels”. Els quatre primers monestirs van ser els de San Bartolomé de Lupiana (Guadalajara), que fou la casa mare de l’ordre, Santa María de la Sisla, (Toledo), San Jerónimo de Guisando (Ávila), i San Jerónimo de Corral Rubio (Toledo). Malgrat això, quan es va celebrar el primer Capítol General ja hi van assistir els priors i procuradors de vint-i-cinc monestirs. Aquest creixement es va mantenir durant el segle XV i va tenir un especial favor reial en el XVI, amb la presència de Carlos V en Yuste i la fundació per mitjà de Felip II del monestir de l’Escorial. L’orde jerònima fou receptora durant els segles XVI i XVII d’importants donatius que van incloure abundants fons libraris.(8) Així, per exemple, a la regió valenciana, els Jerònims foren els receptors de la biblioteca del duc de Calàbria, que anà a parar a San Miguel de los Reyes. El monestir de Santa Maria de la Murta a Alzira seria depositada la biblioteca de l’arquebisbe de Tarragona, Joan Vich, després del seu traspàs l’any 1612. També hem de dir que la principal biblioteca de l’Espanya dels Àustries, la de San Lorenzo del Escorial, fou regentada por monjos Jerònims. En la segona meitat del segle XVII s’inicià un període d’estancament; només es fundaren tres monestirs: San Pedro de la Ñora (Murcia), San Jerónimo de Caravaca i San Jerónimo de Ávila. L’observança de la regla decau i els plets augmenten, com també la ingerència de la corona en l’organització de l’orde(9); tot plegat, contribueix al declivi de l’orde que, al contrari d’altres, no pateix cap reforma, la qual cosa fa que els possibles candidats a monjos triïn altres ordes reformades on l’espiritualitat era més marcada. Els jerònims, que al segle XIX passen pels mateixos problemes que altres ordes religioses, acaben patint la supressió total de l’orde. Es produeix l’extinció de la seva branca masculina. Alguns dels monjos foren exclaustrats entre 1809 i 1813, i entre 1820 i 1823. A Portugal fou dissolt el 1833 per ordre de les autoritats civils. L’estocada final la produí la desamortització de Mendizábal el 1836, en què   fou suprimida a Espanya l’ordre arran de la desamortització dels béns eclesiàstics. En el moment que va ser promulgada l’orde de desamortització hi havia llavors 48 monestirs jerònims i uns mil monjos repartits per tots ells.

L’orde jerònima a casa nostra: Sant Jeroni de la Vall d’Hebron i Sant Jeroni de la Murtra

Els fundadors de l’orde de Sant Jeroni, Pedro Fernández Pecha i Fernando Yáñez de Figueroa, foren abans que religiosos nobles de la cambra de don Alfons XI (1311-1350) i, després, del seu fill Pere I (1334-1369), i es va establir una corrent de simpatia, admiració i respecte, per part de molts membres de la noblesa, cap a aquesta nova família religiosa.(10) La nota més distintiva de l’ordre jerònima fou la seva estreta i continuada relació amb la corona, i així ho recorda el Pare Sigüenza al rei en la dedicatòria de la seva Història sobre les estretes relacions que secularment han mantingut la corona i l’orde:“no hi ha cosa en l’ Ordre de Sant Jeroni que no sigui de la Casa Reial i, por conseqüent gran”.(11) Afirmació de doble sentit perquè també està assenyalant la importància i el pes que té l’orde en el panorama eclesiàstic espanyol. Moltes cases jerònimes foren fundacions reals i/o de membres de la casa reial, o també els monarques i llur família en foren generosos patrons.(12) Per tant, l’orde sempre va estar al servei de la corona i així ho demostraren reiteradament els diferents monarques a través del temps, tal com han reconegut diversos investigadors.(13) L’entrega de l’orde de Sant Jeroni a la corona també ha d’ésser contemplada des del punt de vista de ser una orde religiosa no mendicant, de caire senyorial per l’origen de la majoria dels seus monestirs i les dotacions, reduïda en nombre d’individus, però amb l’estímul de ser una religió on era possible viure una espiritualitat en clau personal, la qual cosa va fer possible que sorgís amb força el tema dels conversos. Posar-se en mans dels reis era aconseguir la millor protecció per a defensar-se de les crítiques, que venien no poques vegades fruit de l’enveja; així podien seguir la seva forma de vida apartada darrere els murs dels monestirs on la reforma espiritualista no va triomfar. Malgrat el gran agermanament que va existir entre els dos monestirs jerònims ubicats al territori català, Sant Jeroni de la Murtra i Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, però l’origen d’ambdós és una mica diferent en relació amb la influència reial. Malgrat això, van tenir un denominador comú que els lligava: Bertran Nicolau (c. 1355-1421).(14) Sant Jeroni de la Murtra fou fundat pel mercader barceloní Bertran Nicolau l’any 1413 en el primer emplaçament amb el nom de Sant Jeroni de Montolivet. El 1416 es produeix un canvi d’ubicació i s’adopta el nom de Sant Jeroni de la Vall de Betlem, popularment conegut com Sant Jeroni de la Murtra.(15) L’any 1431 va haver-i una llicència apostòlica atorgada a Elionor de Cervelló per unificar aquest monestir amb Sant Jeroni de la Vall d’Hebron en el Palau de Bellesguard.16 Gràcies a la protecció de Joan II el monestir s’anà consolidant. Durant la segona meitat del segle XV hi ha un gran dinamisme en l’evolució del monestir, que és el període on s’edifica gran part del conjunt cenobític. És en aquest moment que s’inicia una estreta vinculació amb la monarquia que es traduí en l’ajut reial en la construcció del monestir.(17) El primer dels monarques va ser Joan II d’Aragó, que va ser protector del monestir, i va fer construir una sala àmplia per a emprar-la de refetor a finals del segle XV. També els Reis Catòlics van finançar part de les obres, concretament una de les ales, on les claus de volta estan decorades amb l’escut reial, i a les mènsules s’hi troben les cares dels monarques; en aquest espai hi ha altres mènsules i claus de volta dedicades a altres benefactors, per exemple al notari barceloní Antoni Vinyes, que va deixar una donació en testament per a la construcció del recinte el 1488. De fet el rei Ferran, quan el 7 de de desembre de 1492 fou ferit a les escales del Palau Major de Barcelona per Joan de Canya(mars, va passar uns dies convalescent al monestir de Sant Jeroni de la Murtra i fou allà on els Reis Catòlics, l’abril de 1493, reberen en audiència Cristòfol Colom a la tornada del seu primer viatge d’Amèrica. També el monestir aconseguí favors del rei Carles I, que la Setmana Santa de 1519 va visitar el monestir, va confirmar al prior Pere Benejam tots els privilegis i mercès que havien atorgat a la comunitat els seus avantpassats.(18) Carles va retornar a la Murtra el 1535, on va rebre consell del frare Pere Alsina, a qui el monarca sempre havia tingut gran estima; aquell any probablement va tenir notícia, a través dels monjos, de l’assalt dels pirates a Badalona el 1527, i és precisament en aquella ocasió quan Carles va preparar el seu pla de conquesta de la ciutat de Tunis; la flota va partir de Barcelona, des de la desembocadura del Besòs. Aquest fet es commemorà amb una gran pintura mural al tester del  refectori  del monestir, on apareixen l’emperador, l’emperadriu Isabel de Portugal, el virrei Francesc de Borja i la seva esposa, l’almirall en cap de la flota Andrea Doria i fra Pere Alsina. La pintura també al·ludia a la tercera visita que va fer Carles el 1538, en la qual va fer una donació de cent escuts a la comunitat, que es van destinar a la volta de l’església i al cor, obres dirigides per Tomàs Berça, en els quals es van esculpir unes ales imperials, de les quals encara es conserva una de forma fragmentària. Felip II seria el darrer monarca en visitar el monestir el maig de 1581. Va ajudar econòmicament el monestir en dues ocasions: la primera va concedir-li mil lliures que, tanmateix, van haver de ser repartides amb el monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, que s’havia assabentat del donatiu; la segona, el  1584, li va concedir la capacitat de treure de Sicília 200 tones de blat, franques de dret. Sant Jeroni de la Vall d’Hebron fou fundat l’any 1393 per la reina Violant de Bar, muller de Joan I, i estava situat al vessant meridional de la serra de Collserola, el que avui és la carretera de les aigües a l’alçada de la benzinera. Sant Jeroni de la Vall d’Hebron fou el primer dels dos monestirs jerònims catalans i el segon de la Corona d’Aragó. Se’n va iniciar construcció sota l’auspici de la reina Violant, amb qui es va construir l’església, la sala capitular, el refectori, el campanar i el cementiri. Va tenir un rellançament amb la reina Maria, període en el qual es va construir el claustre del monestir. Va subsistir fins a l’any 1836, quan la desamortització de Mendizábal va fer totalment inviable la continuïtat de la comunitat monàstica. Malauradament, però, va sortit molt malparat de la fúria destructora que acompanyà aquelles tristes jornades perquè l’incendi provocat per un escamot de Sant Cugat va deixar-lo en un estat de ruïna que s’ha anat agreujant al llarg dels anys.(19)

A diferència d’altres institucions religioses, que pogueren conservar bona part de les seves fàbriques(20), el fet que Sant Jeroni de la Vall d’Hebron hagi pràcticament desaparegut ha contribuït indubtablement a una evident falta d’interès per part de la historiografia.(21) Excepte alguns estudis que en tracten aspectes o episodis concrets(22), molta part de la documentació i, per tant, de la seva història, està encara per descobrir. Però tornem a la història del monestir. La història comença l’any 1366, quan Pere III el Cerimoniós i la reina Elionor venen als procuradors de la universitat de la ciutat de Tortosa un censal de 3300 sous barcelonins de pensió anual, que es pagaran de les rendes i drets reials que tenen a la ciutat de Tortosa i al seu terme.(23)  Aquestes rendes del censal de Tortosa són el que servirà per cobrir les despeses de la fundació que farà Violant de Bar. El 28 de setembre de 1387 Joan I amplia la concessió sobre aquestes rendes de Tortosa que el 24 d’abril de 1387 havia fet a Esperandeu Cardona, conseller i promotor dels negocis de la Cort, de 300 sous anuals sobre els drets i rendes reials de la vegueria de Tortosa.(24) Segons el Pare Sigüenza, la reina Violant visita Barcelona i demana ser portada a Collserola perquè vol veure de primera mà el que li han explicat sobre la vida eremítica d’uns ermitans que hi ha a prop d’on avui trobem la carretera de l’Arrabassada.(25) Queda amb el cor robat de la vida senzilla d’aquells eremites, uns homes dedicats a la vida contemplativa que no tenen gens de luxes i viuen en domicilis molt humils i dedicats a l’oració. Es troben un espai apartat de la ciutat en un entorn natural i la reina vol que es faci una fundació monàstica que reprodueixi la vida recollida d’aquests eremites comprometent-se a refer les seves cases. El 15 de juliol de 1393 Joan I, marit de la reina, reconeix la fundació reial del monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron feta per la seva muller la reina Violant en la parròquia de Sant Genís dels Agudells i concedeix un cens anual 5500 sous de moneda barcelonesa de tern.(26) El 22 de juliol del mateix any el senyor de Cardona, conseller i promotor de negocis de la cúria, fa una venda a Miquel Roure, tresorer del senyor rei i Jaume Copí, cambrer de la reina, obrers i administradors d’obres del monestir de la vall d’Hebron per valor de 300 sous sobre la concessió feta pel rei Joan de les rendes de la procura de la vegueria reial de Tortosa.(27) El rei està fent passes per assegurar econòmicament que el desig de la seva muller es compleixi. La reina té la iniciativa portada per la seva espiritualitat personal, però el seu marit secunda i confirma la decisió de la reina i fa assegurar la viabilitat econòmica de l’ordre fundada per Violant de Bar. El 12 d’agost de 1393 la reina Violant dota oficialment el monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron. Per a fer això, confirma la compra realitzada pels seus procuradors Miquel Roure i Jaume Copí de 3600 sous barcelonins anuals de drets reials a la vegueria de Tortosa i de 900 sous jaquesos anuals de la cena d’absència de les comandes de Gardeny i casa antiga de Lleida. Es fa d’acord amb el privilegi de redempció de rendes reials alienades amb carta de gràcia concedida pel rei Joan I per a la fundació del monestir. La reina es compromet a ampliar la dotació fins a la quantitat de 275 lliures de renda anual en un termini de dos anys, a comprar la capella, les cel·les i altres edificacions que hi ha en el lloc on s’ha d’ubicar el nou cenobi, així com el terreny adjacent necessari, i a proporcionar els diners per a la construcció tal com sigui ordenat pels comissaris apostòlics encarregats d’aprovar la fundació.(28) El 27 d’agost de 1393 el bisbe de Lleida concedeix la llicència per fundar el monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron amb l’assignació de 12 religiosos amb el seu prior i del territori necessari per construir el monestir esmentat i mantenir-lo. També confirma la renda real instituïda per la reina Violant. Aquesta llicència s’atorga d’acord amb dues butlles papals de Climent VII.(29) El 30 d’octubre de 1393 es constitueix fra Jaume Juanyes prior del monestir, fra Joan Tomas, fra Bartomeu Alfager, fra Antoni Reve, fra Ramon Soler, fra Joan Sanç i fra Miquel Rainer monjos del monestir en plena possessió i es confirma davant Galceran Curró, jurista, Pere Palau, i Domènec Segur, síndics, procuradors de la universitat de Tortosa i del procurador de Saragossa Berenguer de Cortiells el cens de 300 florins d’or aragonès.(30) Aquests frares són portats del monestir jerònim de Cotalba perquè facin realitat el desig de la reina Violant de Bar de construir un monestir jerònim per a l’exercici de la vida contemplativa. La reina vol que sigui un monestir masculí perquè així ho són els eremites que portaven vivint a Collserola des de feia molt de temps. El 12 de desembre 1393, una vegada els nous monjos són ja instal·lats en les cel·les existents on ha d’anar físicament el cenobi, el rei Joan I, d’acord amb la donació de 5500 sous de cens anual concedida per a la fundació del monestir de la Vall d’Hebron consignada per la reina Violant en la parròquia de Sant Genis dels Agudells, amplia aquesta donació fins als 3600 sous de moneda barcelonesa i 1090 sous de moneda jaquesa.(31) És la segona confirmació dotal que fa el rei en favor de la seva muller. El 6 de juliol de 1394 arriba el primer privilegi reial en favor del monestir recentment fundat. Joan I concedeix al monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron el privilegi d’exempció del pagament de qualsevol imposició, present o futura, en els seus regnes i ordena als oficials reials que, sota pena de 1000 florins, la facin respectar i complir.(32) Durant els següents anys fins al 1396 es van succeint una sèrie de vendes de censals i masos en favor del monestir que permeten la seva subsistència.(33) El 18 de febrer de 1396 el papa Benet XIII, a través d’una butlla, confirma la fundació del monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron sota la regla de Sant Agustí que ha fet la reina Violant d’Aragó. És fundat amb un prior i dotze frares.(34) El 20 de febrer del mateix any, dit papa concedeix al prior del monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron poder enterrar cadàvers de fidels sense permís diocesà a l’església, cementiri i en altres llocs sagrats del dit monestir.(35) El 10 de juliol de 1396 el bisbe de Barcelona executa la butlla pontifícia de Benet XIII presentada per Jaume Ivanyes, prior del monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron de la regla de Sant Agustí. Habilita, confirma i absol el prior de Sant Jeroni de Vall d’Hebron, que també era prior de Sant Jeroni de Cotalba, i els frares que l’acompanyaren del dit monestir: fra Joan Tomé, fra Bartomeu, fra Ramon, fra Joan Sans, fra Miquel, fra Antoni i fra Joan. També aprova les ordinacions fetes per aquests frares.(36) El 17 de novembre de 1396 l’arquebisbe de Tarragona confirma el prior i els frares del monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, construït a la parròquia de Sant Genís dels Agudells, la dotació que la reina Violant ha fet al dit monestir.(37) Per últim, el 10 de desembre de 1399, sis anys després de la fundació, la reina Violant dona al monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron 1000 sous barcelonins de la renda anual sobre els drets que té assignats a Vila-real. En cas que per qualsevol causa siguin alienats, es compromet a assignar la mateixa renda d’algun altre dret seu.(38) D’aquesta manera la reina Violant ratifica i assegura econòmicament la viabilitat del seu monestir. La reina ja té oficialment el seu monestir reconegut pel rei, per la jerarquia eclesiàstica, assegurada la seva viabilitat econòmica i litúrgicament funcionant. Només li restarà vestir-lo que ho farà duran bona part del XV fins que la seva successora la reina Maria continuï millorant-lo amb la construcció definitiva del claustre.

La fraternitat jerònima: els processos d’agermanament a la llum de la documentació notarial

El fons notarial sobre els monestirs jerònims catalans

 Els monestirs jerònims de la nostra terra, Sant Jeroni de la Murtra i Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, com molts altres, varen ser exclaustrats l’any 1835. El primer va ser exclaustrat el 25 de juliol de 1835 i el segon també va ser exclaustrat en el mateix mes en compliment de la llei de desamortització de Mendizábal. Tant l’un com l’altre van ser assaltats posteriorment i van patir desperfectes importants per incendi i saquejos. Del primer se’n va poder recuperar la fàbrica en època contemporània i va estar designat Monument Històric-Artístic d’Interès Nacional el 1974. Del segon no ens queda cap ni un de vestigi i al seu lloc s’erigeix una benzinera que dona servei al vehicles que circulen per la carretera de l’Arrabassada, que comunica Barcelona amb Sant Cugat. Del procés de desaparició d’aquesta orde monàstica es va viure, i encara patim avui dia, la dispersió documental dels fons que generaren els germans jerònims. Ambdós monestirs tenien una important biblioteca i un respectable arxiu, segons les referències que ens han arribat. De la biblioteca, en el primer cas, només ens han quedat alguns volums dispersos conservats en institucions públiques.(39) De la biblioteca del segon només ens n’ha quedat alguns vestigis referenciats en documents.(40) De l’arxiu propi del San Jeroni de la Murtra no s’ha conservat gaire cosa exceptuant alguns llibres i documents que estaven a l’arxiu de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron en el moment de l’exclaustració i que han acabat a l’Arxiu Diocesà de Barcelona (ADB).(41) De l’arxiu propi de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron tenim un fons en suport paper a l’ADB i un fons en suport pergamí repartit entre l’anomenat ADB i l’Arxiu Històric del Centre Excursionista de Catalunya (AHCEC).(42) A part d’això hi ha manuscrits i alguns documents dispersos a la Biblioteca Nacional de Madrid.(43) Si ens centrem en el fons en pergamí, aquest està conservat en dos arxius privats de titularitat diferent: un de religiós, l’ADB, i un de civil, l’AHCEC. És un fons de documentació notarial que va ser segregat el 1877 i que tot ell pertany a una mateixa sèrie documental que originàriament es conservava en calaixeres a les dependències de l’arxiu del monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron(44) i després de l’exclaustració a les golfes de la parròquia de Sant Joan d’Horta.(45) És en aquest fons majoritàriament que hem trobat dades sobre els processos d’agermanament que enllaçaven els diferents monestirs jerònims dispersos per tota la geografia peninsular.

Els processos d’agermanament

La documentació conservada que hem consultat ens demostra que els monestirs jerònims estaven interrelacionats entre si a molts nivells. Aquestes relacions monacals es basaven en processos d’agermanament que produïen un suport orgànic, econòmic i espiritual. Si parlem del suport orgànic el millor exemple el tenim al monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron. La seva fundació, duta a terme per la reina Violant l’any 1393, comportà l’arribada de monjos jerònims de localitats foranes. En concret el Papa Climent VII va autoritzar l’enviament d’un grup de monjos del monestir de Cotalba per organitzar i posar en funcionament el monestir. Sabem l’origen d’aquests monjos perquè el 10 de juliol de 1396 el bisbe de Barcelona, Ramon d’Escales(46), executa la butlla papal de Benet XIII, que s’havia signat l’any 1330 confirmant i absolent el prior i els frares de Vall d’Hebron dels càrrecs que encara tenien del monestir de Cotalba i aprova les ordinacions presentades.(47) És a dir, per qüestions d’iniciació i funcionament dels monestirs als monjos els podien demanar el seu trasllat per a efectuar aquesta tasca.(48) Una vegada traslladats i executada la feina encomanada podien tornar al seu monestir d’origen o romandre en el monestir de destí amb l’autorització del càrrecs episcopals. Les autoritzacions eren aprovades per bisbe i avalades per dos testimonis, un per cada territori on pertanyien els monestirs implicats i validades per un notari públic.(49) Si romanien en el monestir de destí això no implicava renunciar als seus orígens religiosos. Un document conservat en l’arxiu de l’ADB de l’any 1412 ens presenta com el prior del monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron i tots el frares constitueixen en emfiteusi a Antoni Roig el Mas Roig, situat a la parròquia de Sant Genís dels Agudells, tenint present els dobles càrrecs que posseeixen com a monjos de Vall d’Hebron i de Cotalba.(50) Si parlem de suport econòmic, la documentació en paper conservada en l’ADB ens porta a pensar que els monestirs que econòmicament eren dèbils tenien el suport dels monestirs més propers. És el cas del monestir de Sant Jeroni de la Murtra. Aquest monestir en els primers anys de vida tenia una situació econòmica tan apurada que, com hem comentat abans, l’any 1431 es va atorgar una dispensa apostòlica per a dur a terme la unificació dels dos monestirs.(51) La fusió no es va dur a terme, però les transaccions econòmiques entre ambdós monestirs van ser constants, tal com es reflecteix en els llibres de comptes conservats del monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron. Aquest és un dels motius pels quals entre la documentació del monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron es conserven llibres de comptabilitat exclusius de Sant Jeroni de la Murtra.(52)

Respecte al suport espiritual o confraternitat religiosa entre monestirs es desenvolupa de la mateixa manera en tots els monestirs jerònims de la península ibèrica. El fons en pergamí conservat en l’ADB i l’AHCEC presenta diversos exemples d’aquest tipus de fraternització monacal i tots estan emmarcats en el segle XVI. Era possible que tinguessin lloc els processos d’agermanament entre jerònims perquè hi havia una igualtat entre tots els monestirs de l’orde. En l’ADB existeix una butlla papal de 1448 on el pontífex concedeix gràcies i privilegis a Santa Maria de Guadalupe, Santa Maria de la Sisla a Toledo, Santa Maria de Montamarta i per extensió a tots els monestirs existents de l’orde jerònima.(53) La igualtat entre monestirs era tan assumida per tots els monestirs de l’orde que aquests conservaven amb molta cura en els seus arxius monàstics els documents pontificals de tots els altres monestirs, a més del seus propis.(54) Però com millor podem explicar com són aquests agermanaments espirituals és amb dos documents localitzats a la Biblioteca Nacional dintre del manuscrit 2993.(55) Aquests documents són molt explícits i malgrat que no fan cap referència als monestirs jerònims catalans i es produeixen més enllà del segle XVI els posem com a exemple ja que relacionen dos monestirs jerònims hispànics i detallen amb claredat el funcionament del procés de germandat. Aquest és idèntic als que s’efectuen 100 anys abans a Catalunya.(56) Són dues cartes emeses pels monestirs de Santa Maria de Gracia de Carmona i Sant Jeroni de Valparaíso de Còrdova respectivament a través dels seus priors. El 6 de març de 1691 el prior del cenobi de Carmona en nom de tots els monjos del monestir es dirigeix als membres del monestir de Còrdova demanant iniciar un procés d’agermanament entre els dos monestirs. Demanen que com a agermanament es facin dues misses per a cada monjo i vigília i una missa cantada solemne. Vint-i-cinc dies després, el 31 de març de1691, el prior de Carmona confirma el segellament de la germandat confirmant que es faran al seu monestir una missa per a cada monjo que mori del monestir de Còrdova, dues misses cada monjo i una vigília i missa cantada conventual solemne. Així mateix promet que tots els monjos del monestir agermanat seran partícips dels béns espirituals del monestir. Posteriorment és anotat en el llibre d’actes capitulars del monestir l’agermanament, validat amb el segell del monestir. Hi ha molts motius per a fer efectiu un acte d’agermanament. Un motiu és per mantenir les bones relacions. Sant Jeroni de la Murtra, amb la motivació d’haver intentat unificar-se amb el monestir veí de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron i no culminar-se el fet, inicia un procés d’agermanament per a continuar les bones relacions. El 4 de gener de 1523 el prior Agustí de Gualbes promet al prior Jaume Roqueta sufragis conventuals per als monjos difunts celebrant una missa cada sacerdot, i un nocturn amb vespres o laudes de difunts els coristes.(57) Un altre motiu és el reconeixement de l’ajuda fundacional feta per un altre monestir. El 21 de setembre de 1554 el prior de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, Artal de Claramunt, prometen oferir al monestir de Sant Jeroni de Cotalba sufragis per als conventuals d’aquest cenobi que es morin. Aquests sufragis consisteixen en un aniversari celebrat conventualment, una missa cada monjo, un nocturn amb vespres i laudes de difunts els coristes i la seva equivalència els frares conversos. També es compromet a fer-los partícips de tots els béns espirituals del monestir.(58) Un altre motiu és l’acompanyament en l’espiritualitat de l’orde. És aquest el mòbil que porta que es faci l’agermanament del monestir de Carmona que hem comentat abans. En el fons de l’ADB tenim un altre exemple similar amb el monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron. Lluís Tobia, prior del monestir de Santa Maria de la de la Murta (Alzira), prometen oferir a Francesc Mas, prior de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sufragis pels conventuals que es morin d’aquest cenobi.(59) Aquests sufragis consisteixen en una missa cada monjo, un nocturn amb vespres i aludes de difunts els coristes i 50 oracions els frares conversos. És a dir, es participa en l’agermanament a tots els nivells de compromís: frares, coristes i conversos. Però l’agermanament també podia produir-se amb monestirs d’altres ordes monàstiques. En el fons de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron tenim un exemple d’agermanament entre els jerònims i els cartoixans.(60) El procés d’agermanament es desenvolupava de la mateixa manera que entre els monestirs jerònims. El 17 de maig de 1568 Lluís Tobia, prior de Santa Maria de la Murta a Alzira, promet a Francesc Mas, prior de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, la realització de sufragis pels conventuals que siguin difunts d’aquest cenobi. Aquests sufragis consisteixen en una missa celebrada pels monjos, un nocturn amb vespres i laudes de difunts cantat pels coristes i 50 oracions els conversos. Així mateix es comprometen a fer-los partícips de tots els béns espirituals del monestir.

Conclusió

Com hem dit al principi del treball, aquest any 2016 celebrem el sisè centenari de la fundació del Monestir de Sant Jeroni de la Murtra. En el marc de la present jornada acadèmica organitzada per celebrar l’efemèride no podem deixar de parlar i indagar en el passat d’aquest monestir i la seva relació amb tota l’orde jerònima. Hem començat parlant breument d’aquesta ordre, de la seva implantació a casa nostra i de la relació que van tenir els monestirs jerònims d’aquí entre si i amb els altres monestirs peninsulars. El cenobi de Sant Jeroni de la Murtra va estar especialment lligat durant molt de temps amb el monestir fundat a la ciutat veïna de Barcelona anomenat Sant Jeroni de la Vall d’Hebron. Aquests dos cenobis van estar fortament agermanats a través del món reial, a través del món econòmic i sobre tot a través del món espiritual. Hem volgut aprofundir en les relacions espirituals existents entre els monestirs jerònims a través dels processos d’agermanament. La intenció és demostrar la fortalesa de les relacions espirituals que existiren entre els monestirs jerònims. Aquestes relacions es produïren amb ordre molt ben establert a tot el territori hispànic.

Els processos d’agermanament es produïren en un marc d’igualtat entre monestirs pel que fa als privilegis. El desenvolupament d’aquests es dugueren a terme per diversos motius: per assegurar les bones relacions com a germans en l’espiritualitat, per les ajudes rebudes dels altres monestirs per aconseguir el bon govern físic i espiritual de cada cenobi i, per últim, per realitzar un bon acompanyament espiritual a monestirs de la mateixa orde o d’altres ordes existents al territori. Hem presentat amb cura com s’inicien aquests agermanaments, de quina manera es realitzen aquests agermanaments, qui hi participa activament, quins elements els componen i com se n’assegura el compliment. Amb aquest treball esperem haver fet a la jornada acadèmica una aportació interessant que ens aproximi al coneixement del món jerònim a casa nostra.

Notes

1. LLOPIS, Joan. Sant Jeroni intèrpret de la paraula. Barcelona: Centre de Pastoral Litúrgica 2001. Col·lecció Sants i Santes, núm. 56, p. 24

2. San Francesc de Sales  recomanava llegir aquesta pàgina del nostre sant perquè és bellíssima i profitosa. Diu així: “En el desert salvatge i àrid, cremat per un sol tan desapiadat i abrasador que espanta fins i tot als que han viscut allà tota la vida, la meva imaginació feia que em semblés estar en mig de les festes mundanals de Roma. En aquell desterro al que por temor a l’infern jo m vaig condemnar voluntàriament, sense més companyia que els escorpins i les besties salvatges, moltes vegades m’imaginava estar en els balls de Roma contemplant a les ballarines. El meu rostre estava pàl·lid per tant dejuni, però en canvi els mals desitjos em turmentaven nit i dia. La meva alimentació era miserable i esquerpa, i qualsevol aliment cuinat m’hauria semblat un menjar exquisit, i no obstant les temptacions de la carn em seguien turmentant. Tenia el cos fred de tant patir gana i set, la meva carn estava seca i la pell quasi es pegava als ossos, passava les nits pregant i fent penitència i moltes vegades vaig estar pregant des del vespre fins la matinada, i malgrat feia tot això, les passions seguien atacant-me sense parar. Fins que al final, sentint-me impotent davant tants grans enemics, em vaig agenollar plorant davant Jesús crucificat, vaig banyar amb les meves llàgrimes els seus peus clavats, i li vaig demanar què tingués compassió de mi, y ajudant-me el Senyor amb el seu poder i misericòrdia, va poder proclamar-se guanyador de tan espantosos atacs dels enemics de l’ànima. I jo em pregunto: si això va succeir a una persona que estava totalment dedicada a la oració i la penitència, què no els succeirà al que viuen dedicats a menjar, beure, ballar i donar-li a la seva carn tots els gustos sensual es que demana?

3. Amb sentit de responsabilitat institucional el Pare Sigüenza dedica la primera part de la seva Historia (Vida de San Jerónimo), a la religió de Sant Jerònim, conscient de la importància i transcendència que tindrà una publicació que es va a difondre por tots els monestirs de l’ordre -i serà llegida per la majoria dels religiosos, alguns amb mirada crítica-, volent deixar constància indeleble també del seu compromís personal.

4. POLO CARRASCO, J., PEDRO DE LA VEGA, O.S.H. Vita Dei Genitricis Mariae (Zaragoza 1534). Edic. facsímil e introducción, “Scripta de Maria” num 6, 1983, p. 243-534.

5. ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, capsa 4.

6. ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, capsa 8.

7. AAVV. Homenaje al P. Fray José de Sigüenza en el IV Centenario de su muerte (+ 1606), El Escorial: Real Monasterio del Escorial, 2006, p. 346.

8. BAS CARBONELL, M. Biblioteca Valenciana: sus orígenes y evolución Valencia: UNED, Centro regional asociado, 1996; 2. MORERA, J. B. (OSH), Historia de la fundación del Monasterio del Valle de Miralles y hallazgo y maravillas de la Santíssima Ymagen de Nuestra Señora de la Murta (1773). Alzira: Ajuntament, 1995, pp. 103-104; 3. ZARCO CUEVAS, J. (OSA), Los Jerónimos de San Lorenzo del Escorial (discursos leídos ante la Real Academia de la Historia) Madrid: Real Academia de la Historia, 1930

9. En sant Jeroni de la Vall d’Hebron no intervé la corona però si es confirma el declivi i existeixen molts més plets en la reial audiència tal com podem veure en la documentació notarial del monestir que es conserva en l’ADB.

10. AAVV. La orden de San Jerónimo y sus monasterios. Actes del Simposium, Madrid: R.C.U. Escorial-M.a Cristina, 1999

11. SIGÜENZA, José. Historia de la orden de San Jeronimo. Salamanca: Junta de Castilla y León, 2000

12. Recordem aquests monestirs: Ntra. Sra. de Guadalupe (Cáceres), San Jerónimo del Valle Hebrón (Barcelona), Sta. Mª de la Mejorada (Olmedo, Valladolid), Sta. Mª de la Armedilla (Cógeces del Monte, Valladolid), Sta. Mª de Montamarta / San Jerónimo (Montamarta / Zamora), San Jerónimo de Yuste (Cáceres), Sta. Mª del Parral (Segovia), San Jerónimo el Real (Madrid), Sta. Catalina del Real / Concepción de Ntra. Sra. / San Jerónimo (Granada), Sta. Engracia (Zaragoza), Ntra. Sra. de la Esperanza (Segorbe, Castellón), Ntra. Sra. de la Piedad (Baza, Granada), San Miguel de los Reyes (Valencia).

13. E. TORMO, 1919, p. 32; J. ZARCO, 1930, p. 24; F. CHUECA GOITIA, 1966, p. 154-155; G. SABAU, 1973, t. II, p. 323; CAMPOS F.J. Los reyes de España y la orden de San Jerónimo en los siglos XV-XVI. Actas del Simposium, San Lorenzo del Escorial, 2002, p. 175-243.

14. DIAZ, Carles. Noves aportacions sobre el mercader barceloní Bertran Nicolau (c. 1355-1421): riquesa, ordes monàstics i llegat testamentari. Acta medievalia, Barcelona: Universitat de Barcelona, 2014-2015, núm. 32, p. 525-578

15. DIAZ, Carles. La primera crònica del monestir de Sant Jeroni de la Murtra (1413-1604) de Francesc Talet, Barcelona: Fundació Noguera 2013; i també DIAZ, Carles, Bertran Nicolau, fundador de Sant Jeroni de la Murtra. Badalona: Museu de Badalona 2006, p. 223.

16. DURAN I SAMPERE, Agustí. Barcelona i la seva història. Barcelona: ed. Curial, 1973, vol. 1, p. 713.

17. DIAZ, Carles. La primera crònica del monestir de Sant Jeroni de la Murtra (1413-1604) de Francesc Talet. Barcelona: Fundació Noguera, 2013, p. 100.

18. AYMAR I RAGOLTA, Jaume. Carles I i Felip II a Sant Jeroni de la Murtra. Revista de pensament i opinió Fundació Catalunya-America de Sant Jeroni de la Murtra, octubre 1998, p. 43-45.

19. Hi ha diversos dibuixos conservats en l’AHCB del monestir enrunat. Són dibuixos contemporanis al conservat en el fons d’art del CEC.

20. Sant Jeroni de la Murtra va ser restaurat sota l’auspici de la senyora Francisca Güell i Lopez, que comprà l’edifici l’any 1947.

21. L’única monografia general de la història del monestir es deu a FÈLIX OLIVÉ I GUILERA, Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, Barcelona: Parròquia de Sant Jeroni de Montbau, 1995, editada en commemoració del sisè centenari de la fundació.

22. En primer lloc, cal esmentar l’historiador jerònim José de Sigüenza ,que a la seva Historia de la Orden de San Jerónimo aporta un conjunt de dades –especialment dedicades a la fundació i a alguns monjos destacats de la comunitat- que s’han anat repetint posteriorment (vegeu la recent edició, Salamanca: Junta de Castilla y León, 2000, vol. 1, p. 156-164 i vol. 2, p. 255-265). A continuació hi ha els apartats dedicats a Sant Jeroni de la Vall d’Hebron de les dues obres de Gaietà Barraquer, ja referides en notes anteriors. Quant al període fundacional, comptem amb Carles Díaz Martí, «Pergamins referents a la fundació de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron», Acta historica et archaeologica mediaevalia, 29 (2008), p. 9-56, i Joaquim Salleras i Callicó. Sant Genís de “La Vall d’Hebron”: su relación con Fraga (Huesca), Barcelona: Casa de Fraga a Barcelona, 1993. Sobre els frares de la comunitat tenim els treballs d’Armando De Fluvià i Escorsa, «Índice de religiosos del real monasterio de San Jerónimo del Vall de Hebrón o de Collcerola», Hidalguía, 66 (1964), p. 587-592; Joaquim Ventura, «Probanzas de limpieza de sangre, ‘vita et moribus’ en el Reial Monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron (Barcelona)», a La orden de San Jerónimo y sus monasterios, San Lorenzo del Escorial: Instituto Escurialense de Investigaciones históricas y artísticas, 1999, vol. 2, p. 1049-1056; Carles Díaz Martí. «Donats jerònims als protocols del notari Narcís Gerard Gili (segle XV)», a Els monestirs medievals (IV Jornades d’Història i Arqueologia del Maresme), Mataró: Grup d’Història del Casal, 2010, p. 152-163. Un dels monjos més destacats de la comunitat, el prior Ramon Joan, compta amb un treball d’un gran valor: Joan-F. Cabestany i Fort, «Fray Ramón Juan, prior de San Jerónimo del Vall d’Hebron (1419-1458)», a Studia Hieronymiana, Madrid, vol. 1 (1973), p. 587-592. Del mateix autor, «Noticia bibliográfica del monasterio de San Jerónimo del Vall de Hebrón», a Studia Hieronymiana, vol. 2, p. 119-122. És d’obligada referència el capítol que dedica al monestir Agustí Duran i Sanpere a Barcelona i la seva història, Barcelona: Curial, vol. 1 (1972), p. 698-706. Finalment, esmentem el treball dedicat a la desamortització de Josep Moran, «La destrucció del convent de Sant Geroni de la Vall d’Hebron (Horta) segons el Canonge Barraquer», Estudis santcugatencs, 2 (1983), p. 37-41.

23. ANC. Fons AHCEC, Col·lecció pergamins, sèrie SJVH, pergamí 1

24. ANC. Fons AHCEC, Col·lecció pergamins, sèrie SJVH, pergamí 2

25. Veure not. cit. 10

26. ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sèrie documentació notarial, lligall 12, perg. 10

27. ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sèrie documentació notarial, lligall 12, perg. 9

28. ANC. Fons AHCEC, Col·lecció pergamins, sèrie SJVH, pergamí 3

29. ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sèrie documentació notarial, lligall 12, perg. 13

30. ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sèrie documentació notarial, carpeta 1, perg. 16 31. ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sèrie documentació notarial, lligall 12, perg. 11

32. ANC. Fons AHCEC, Col·lecció pergamins, sèrie SJVH, pergamí 4

33. ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sèrie documentació notarial, carpeta 2, perg. 20; ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sèrie documentació notarial, carpeta 1, perg. 30; ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sèrie documentació notarial, carpeta 3, perg. 11; ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sèrie documentació notarial, carpeta 1, perg. 23; ADB. Fons sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sèrie documentació notarial, carpeta 4, perg. 55; ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sèrie documentació notarial, carpeta 3, perg. 9; ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sèrie documentació notarial, carpeta 3, perg. 10;

34. ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sèrie documentació notarial, lligall C, perg. 1

35. ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sèrie documentació notarial, lligall C, perg.

36. ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sèrie documentació notarial, lligall 12, perg. 1

37. ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sèrie documentació notarial, carpeta 2, perg. 17 38. ANC, Fons AHCEC, Col·lecció pergamins, sèrie SJVH, pergamí 5

39. AYMAR, Jaume. La biblioteca de Sant Jeroni de la Murtra, actes del Simposium La orden de san Jerónimo y sus monasterios. Madrid: Instituto Escurialense de investigaciones históricas y artísticas 1999, p. 691-710.

40. MADURELL, J.M. Manuscrits en català anteriors a l’impremta (1321-1474). Madrid: Anabad 1974.

41. ADB, Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, capsa 4.

42. TELLEZ, Nuria. Diplomatari del fons en pergamí del monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron. Barcelona: Fundació Noguera (en premsa).

43. Veure Inventario general de manuscritos de la Biblioteca Nacional, Madrid: Ministerio de Cultura 1984.

44. Els pergamins procedents del monestir en la part posterior del document presenten un segellat amb la inscripció Archivum monasterii Sancti Jeronii Vall de Hebronis amb el número de calaix on s’ubicaven a l’arxiu del monestir.

45. ANC. Fons AHCEC, Memòries de l’Associació Catalanista d’Excursions Científiques, capsa 291

46. La validació del document és posterior a la mort del bisbe Escales que succeeix l’any 1389.

47. ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, capsa 12, pergamí 1.

48. ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sèrie documentació notarial, carpeta 1, perg. 16

49. Com a testimonis signen el document Miquel Saturni, de la casa del reverend senyor, Genís d’Olit, clergue de València i Gabriel Canyelles, escrivà de Barcelona. ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, capsa 12, perg. 1

50. ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sèrie documentació notarial, carpeta 2, perg. 11

51. Veure not cit. 14

52. ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, llibres de comptabilitat, capsa 6

53. ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sèrie documentació notarial, carpeta 2, perg. 12

54. ADB. Fons Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sèrie documentació notarial, lligall 12, perg. 5; ANC. Fons AHCEC, Col·lecció pergamins SJVH, pergamí 8; ANC, Fons AHCEC, Col·lecció pergamins SJVH, pergamí 9; ANC, Fons AHCEC, Col·lecció pergamins SJVH, pergamí 16

55. Documents referenciats també per MIRA, Esteban. El hermanamiento histórico entre el monasterio de Santa Maria de Gracia de Carmona y el de Valparaiso de Córdoba. http://estebanmira.weebly.com/uploads/7/9/5/0/7950617/hermanamiento.pdf [consulta: 19/10/2016]

56. Esteban Mira Caballos és un doctor en història d’Amèrica per la Universitat de Sevilla, especialista en relacions entre Espanya i Amèrica. Té un blog http://estebanmira.weebly.com/ on es poden visualitzar tots el seus treballs inèdits i publicats. En aquest blog té diversos treballs sobre fons documentals dels monestirs jerònims.

57. ANC. Fons AHCEC. Col·lecció pergamins SJVH, pergamí 19

58. ANC. Fons AHCEC. Col·lecció pergamins SJVH, pergamí 20

59. ANC. Fons AHCEC. Col·lecció pergamins SJVH, pergamí 22

60. ANC. Fons AHCEC. Col·lecció pergamins SJVH, pergamí 21

 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Patrimoni ... del barri, un trasllat en equip, "una" conversa qualsevol, el túnel? i Sant Jeroni de la Vall d'Hebron (8 d'Agost 2024)

Un día per recordar,  Mossèn Joaquim i En Joan signen un acord per la cessió de les restes del nostre monestir que estaven en possessió de la parroquia. Les fotos immortalitzen l'acord, el trasllat i després la conversa que improvisa el nostre equip destaca percepcions i obre noves perspectives.  Pròximament parlarem de "El túnel"... "- comença el trasllat - Ara continua l'affaire amb el dipòsit a la seu!!!! de Can Soler - Ah, que sapigueu que, al Mossèn Joaquim, li hem regalat una tasa, està molt content i li trucarem pq vingui a visitar la nostra seu abans no es jubili. - ... també, ens ha dit, que hi ha un túnel a la Parroquia que no se sap on va a parar..."ahí lo dejo"  - El que no faci el barri i la seva gent no ho farà ningú - Tú, per exemple?...i Vila, Toni, Teresa, Oriol, Conxita, etc., etc. que ara no em venen al cap qué no sou del barri?...tots sou del barri!! - Un túnel secret???? Què descobrirem? - ...si algo té Sant Genís dels Agudells eq, ...

Pegaso 3 - Can Gallart i La Hispano-Suiza

  01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO- 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.-8 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO - 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.-carrerasport-33 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO - 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.- sport-9 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO - 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.- carrerasport-34 01042001- Horta-Can Gallart - Hispano-Suiza-Pegaso-1960 aprox.-Colec. Jordi Vila Traguany.-39 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO -Per restaurar- 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.-40 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO- 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.-31 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO- 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.-30 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO- 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.-28 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO- 1960 aprox.- Colec. J...

Setena Jornada de desbrossament - les evidències - Sant Jeroni de la Vall d'Hebron

Treball d'ahir Localització d'estructures de desaigua o magatzematge d'aigua annexes al distribuidor d'aigua. Ei! Bones troballes. Això és un no parar. un equip