Passa al contingut principal

CAL RECUPERAR EL CAMÍ VELL DE SANT GENÍS A COLLSEROLA PASSANT PER SANT JERONI

 

El camí vell de Sant Genís  dels Agudells  que anava cap el monestir de la Vall d’Hebron, tot sortint del redós de la seva antiga església, s’enfilava un xic per damunt de l’actual carrer de Cànoves resseguint sempre el marge esquerre del torrent de Sant Jeroni. Un cop es trobava a les envistes de l’antiga granja del monestir, ubicada al marge dret del torrent, seguia dreturer sense travessar el torrent fins trobar l’era que estava a tocar de les cases d’En Badia.

Juli Fontova explicava, l’any 2010, com es trobava aquest tram del vell camí: “...l’altre (camí), l’actual carrer Cànoves s’enfila cap a les ruïnes  del monestir de Vall d’Hebron. Els anys 80 del passat segle, s’uniren aquest carrer amb el de Viver, deixant novament trencada la traça de l’antic camí que encara és visible en el descarnat terreny  deixat per l’obra.”

Un cop arribats a l’era, el camí, per no travessar el monestir, sortia planant des de la font de Sant Jeroni fins a tocar la part superior del corral. Aleshores, pujava fent ziga-zaga, tocant gairebé a mitja alçada el clos de l’ermita de la Magdalena, però sense entrar-hi. Seguidament continuava fins la collada per davallar seguidament camí de sant Cugat per la vall de Gausac. Diversos plànols recullen aquest darrer tram de camí.

Arxiu General de la Diputació. Plànol del projecte de la Ctra. de Gràcia a Manresa, aprox. 1865/1875

El baró de Maldà de manera indirecta ens confirma que és justament l’ermita de la Magdalena la que es trobava a mig camí del coll s’Erola, un cop deixat el monestir: “Més amunt del convent quédan dos hermitetas, una de estas de Santa Maria Magdalena”.

El camí, en origen, passava just a tocar del monestir de Sant Jeroni. Aquesta situació generava un gran nombre de conflictes. El continu tràfec de gent que anava i venia del Vallès, al marge de les molèsties que podia causar per alterar el natural ordre de la vida monacal, també generava altres problemes. Sovint els caminants no eren tot el prudents que cabia esperar. Al marge del continuat trànsit sorollós, eren habituals també els enfrontaments amb els hortolans del convent ocasionats pels furts quotidians de fruits i hortalisses. En ocasions els conflictes havien anat una mica més enllà d’uns simples insults o paraules fora de to.

Els monjos davant la reiteració d’aquests fets van fer avinent a la casa reial de la lamentable situació que sofrien. El rei sempre amatent als precs dels monjos jerònims, protegits per salvaguarda reial, va atendre els seus precs. El rei Joan II, el 12 de novembre de 1478, va emetre una providència adreçada a les autoritats de Barcelona i el Principat, a fi i efecte que advertissin a tots els caminants que si no complien les seves ordres patirien amb duresa la seva autoritat:

“Don Joan per la gratia de deu Rey Darago: de Sitilia: de Valentia: de Mallorques: de Sardenya: e de Corsega: Conte de Barch(ino)na: Duch de Athenes: e de Neopatria: Conte de Rossello e de Cerdanya: e encara Marques Doristany: e Conte de Gotiano: Als noble mag(ni)fich conseller, amats e feels n(ost)res lo portant veg de Governador g(e)n(er)al en lo principat de Cathalunya / e lo veguer de Bar ch(ino)na e de Valles e son locs / e a tots I e sengles offitials n(ost)res en la dita ciudat terme / e territoride aq(ue)Ila / e en qualsevol part del dit principat constituits / e als locti nents deis dita offitials presents / e sdevenidors e a cascu dells / al qual o als quals les presents pervendran e les coses infrascrites pertanyen en qualseuol man(er)a / Salut / e dilectio. Dauant n(ostr)a Ma(gesta)t es stat exposat humilment p(er) part del prior e frares del monestir de sent Jeronim appellat de la val de (He)bron situat en lo territori de la dita ciutat com a causa de algunes gents axi homes com dones que leixant lo cami reyal que va p(er) lo coll de Cerola passan e fan camí p(er) lo dit monestir p(er) anar a sant Cugat / e a la hermita / e deuota de n(ost)ra dona del bosch / e altres lochs se segueixen molts Inconuenients / e damnages al dit monestir en tal ma(ner)a que empedeixen / e torban prim(era)ment lo offici diuinal stant / e frequentant en lo monestir e apres destruexen les vinyes horts /e / en lo temps los rayms fruytes e hortalisses del dit monestir ultra que es forçat q(ue) arribant allí les gents las han / a donar de menjar / los dits frares e si p(er) la fretura / e pobresa que en lo dit monestir es / nols donem bastament lo que voldrien / alguns que ni ha desuergonyits dien mil improperis / e si per ventura son represos dels damnages que fan per les vinyes / e horts responen que axis faran vullen / o no / sens molts altres scandols que en deseruici de N(os t)re S(eny)or Deu se porian seguir / si per nos noy fos promptament proveyt. Per tant nos volents en aquestes coses remediar / e apartar quant en nos sera qualsevol ma(ner)a de inconuenients que seguir se poguessen en deservici de deu / damnage del dit monestir / e religiosos de aquell / lo qual sta en protectio / e salvaguarda n(ost)ra / statuim / e manan vos de n(ost)ra certa scientia / e / expressament sots pena de mil florins / que quant se vulla sereu requests / o algu de vos request sera / fatiau fer crida publica / p(er) les parts acostumades dels lochs de v(os)tra Jurisdictio / Inhibint e manant á totes e qualsevol p(er)sones /e sots grans penes no gosen / o presumesquen passar ni fer cami p(er) lo dit monestir / sino que vajen / e tornen per lo cami reyal / e antich desus dit que va, per lo Coll de Cerola / a sant Cugat / e a la dita deuota / e / altres lochs / o per altres camins reyals / e antichs puix no passen per lo dit monestir / e encara hi prouehireu si me(ne)ster sera per tots los remeys /e provissions oportunes / e permetreu segons que nos ho p(er)metem e donam licentia als dita Prior / e frares que pugan trencar alla hon ben vist los sera lo cami que per lo dit monestir sea fet perque en alguna ma(ner)a no tinguen ocasió les gents de poder passar e no fesseu lo contrari si la gratia n(os)tra  vos es cara /e la dita pena desitjau evitar. Dat en Barch(ino)na / á XII. del mes de Noembre del any de la nativitat de n(ost)re senyor Mil CCCOLXXVIII.— Rex Joannes.”

Malgrat els successius advertiments reials, hi ha constància que els passavolants no sempre van fer el pertinent cas. Sovint ignoraven aquestes amenaces i continuaven travessant tossudament el terme del monestir, amb els inconvenients que això comportava a la comunitat.

L’any 1480 consta una autorització reial, atorgada ara per Ferran II, per procedir a la construcció d’una tanca que envoltés el perímetre del monestir. L’objectiu d’aquest permís era evitar les molèsties que de manera continuada ocasionaven persones alienes a la comunitat. El camí quedava aleshores fora de la tanca del clos monacal.

El llibre de Costums de Sant Jeroni, escrit l’any 1591, tot i que la còpia actualment conservada a la Biblioteca de Catalunya és de 1732, parla dels límits de passeig dels monjos fent una referència indirecta al camí ral i a la tanca del clos monacal:

“Lo terme de casa en lo qual poden anar los frares sens llicencia es lo seguent: tots los vessants que estan de la part del monestir ço es des del Coll de Serola tota la carena fins a la fi de la vinya, y baxant fins a la part del torrent, y pujant per la carena de la montanya en vista del monestir fins al dit Coll de Serola, salvo que no vagen, ni baxen per lo camí real que va à Barcelona, acceptat (excepte) lo cereller. Advertint que si van fins a la Tenebrosa y arriban a la paret al tornar à casa puguen pujar per lo camí real fins al monestir”.

Juli Fontova recull en el seu interessant article Del camí romà de Collserola al seu pas pels Agudells, publicat al bloc de La Punxa, la descripció del trajecte d’aquest vell camí que apunta en els seus Annals (1686-1688) un monjo carmelita del convent de Nostra Senyora de Gràcia, anomenant fra Joan de Sant Josep:

Des de la porta de l’església corre un carrer de xiprers fins a trobar un camí molt freqüentat que per allà passa, el que sortint de Barcelona per la porta de l’Àngel, troba després el convent de sant Jesús, acompanyat abans de les guerres d’un bon raval i ara de les seves ruïnes i alguns poques cases que han quedat. Més endavant deixa també a ma dreta el convent de Mont Calvari de Pares Caputxins. I prosseguint entre moltes cases de camp arriba al nostre convent (Nostra Senyora de Gràcia i Sant Josep). I endinsant-se després d’ell pel serral, trobem el lloc de sant Genís i el Reial convent de Sant Jeroni d’Hebron.

Rafael d’Amat i de Cortada, més conegut de tothom com el baró de Maldà, va fer una excursió al monestir de sant Jeroni de la Vall d'Hebron el dia 17 d'octubre de 1801, excursió  que figura recollida al seu calaix de sastre i on parlen del camí seguit fins arribar al monestir, malgrat no entrar en detalls geogràfics de l’itinerari final.

"Ha amanescut lo cel serèab sol, i s'ha mantingut tot lo diamolt plausible per nostre passeig a Sant Jeroni de la Vall d'Hebron i  ermita de Sant Ciprià i Santa Justina, màrtirs...

Ja n'hi havia per riure, oint bramar tants ases, i les burres tras d'estos, (no estant gaire quiets), i com per pujar-hi tots. I al bon marquès de Castellbell lo Damià l'ha pujat al burro ab un braçat, com un sac; bulla tot allò.

Assentats, part burricalment, i lo demés sèquit - no volent anar a cavall-, ab lo de Sant Francesc, hem començat a tocar loa andurrials, uns tras d'altres, per aquella riera d'Horta, seient la Ignàsia, cambrera de la marquesa, sobre el burro o burra ab sàrria, i la  manifatura allí ficada; així també feia riure veure el doctor Bardolet en altre animal ab sàrria, que no sé lo que hi duia.

Entre tots los rucs n'hi anava un prou estordit i petit que li deien  lo Sant Pare.

Jo muntava sobre del matxo d'un  tal Ros, sense sàrria; i per fi, que a la vora de les parets del monestir de Sant Jeroni. Deixada la riera i les casetes d’Horta, hem passat per la vora de la torre de Rossell, i allà informant-nos per un home quin camí teníem que prendre, guiant-nos ell a Sant Genís i allà cerca, pujant per caminets a les vores de muntanyes, amb l’hermosura de tanta frondositat de boscos i demés arbustos, tanta caçaria que es veia en muntanyes i planures, amb lo mar i descobriment de Montjuïc; lo blau celeste sense un petit núvol, i el sol, que ens torrava un poc al ser a la vora del poble de Sant Genís. Nos ha eixit per aquelles brenyes lo Felip, tieso en sa haca fent-la trotar, i unint-se a tota aquella burriqueria i separant-se un poc d’està, per allargar per millor camí que el nostre, prou empinat son passeig. I Nos hem trobat ja junts, apeats i dels ases i burres dintre del recinto i de Sant Jeroni de Vall d'Hebron a un quart de deu tocat. 

El monestir va desaparèixer de manera tempestuosa l’any 1835, però el record del camí històric al seu pas per l’antic monestir, encara es mantenia força anys després. Gaieta Barraquer força anys després explicava com el camí vell de sant Jeroni pujava pel vessant de la muntanya fins arribar al convent de la Vall d’Hebron:

De San Ginés de Agudells subía el camino serpenteando por las laderas o faldas de la Sierra hasta llegar al nivel del cenobio, però, a cierta distancia en su lado occidental. Allí cruzada ante todo una cerca, en la tierra llamada el barri, hallábase una muy desahogada calle conocida  por el pati, que de plano  o sea horizontalmente conducia al cenobio. Del lado del monte esta calle tenia varias casas, una llamada Can Badia, otra el hospital, otra la cuadra, otras de otros destinos, y finalment la casa de los mozos y la carpintería, esta, según creo adherida al monasterio. Del lado opuesto solo una cruz de termino y un antepecito que del principio dividí la calle.

Arxiu General de la Diputació. Plànol del projecte de la Ctra. de Gràcia a Manresa. Aprox. 1865/1875.

Pocs anys després, com si fos una maledicció, el nou camí vers Sant Cugat, l’anomenada carretera de Gràcia a Manresa, travessà les ruïnes del monestir a partir de 1875 malmetent-lo de manera definitiva. El vell camí de sant Genís fou aleshores abandonat.

La incúria, després l’oblit i els abocadors incontrolats van fer la resta. Ara ens pertoca recuperar el camí com un primer pas per retornar al barri de Sant Genís tot el malmès espai natural de l’antic monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron.

La Rabassada a inicis de segle XX. El camí de sant Jeroni es percep en el marge esquerre del torrent del mateix nom


Lluís Jordà i Roselló

BIBLIOGRAFIA

AMAT I DE CORTADA, Rafael d’. Calaix de Sastre. Vol. V (1800-1801). Biblioteca Torres Amat. Edicions Curial. Barcelona 1994

ARITZETA, Margarida. Viles i ciutats de Catalunya. Editorial Barcino. Barcelona 1994.

BARRAQUER ROVIRALTA, Cayetano. Las casas de religiosos en Cataluña durante el primer tercio del siglo XIX. Barcelona 1905.

BIBLIOTECA DE CATALUNYA. Llibre de Costums de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron.

CARRERAS CANDI, Francesc. GEOGRAFIA GENERAL DE CATALUNYA. La ciutat de Barcelona. Barcelona 1908-1918

DIAZ MARTÍ, Carles. L’establiment d’un nou orde monàstic a la Catalunya medieval: Sant Jeroni de la Vall d’Hebron i Sant Jeroni de la Murta (1393-1500). Tesi Doctoral. 2 Vols. Universitat de Barcelona. Barcelona 2017.

FABRE, J i HUERTAS CLAVERIA, J.M. Tots els barris de Barcelona. Vol VI. Edicions 62. Barcelona 1976

FITER I INGLÉS, Josep. Una Bona Troba. LA RENAIXENSA. Barcelona 30 setembre de 1875

FONTOVA, Juli. Del camí romà de Collserola al seu pas per Agudells. La Punxa 16.10.2010

GRAU I GARRIGA, T. L’antiguitat de la devoció de la Mare de Déu del Bosc. Tot Sant Cugat. 21.02.2014

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

SANT JERONI DE LA VALL D’HEBRON I LES SEVES IL·LUSTRACIONS FINS LA FI DEL SEGLE XIX

L’existència des de temps reculats d’ermitans formant alguna mena de comunitat al voltant de Sant Genís dels Agudells, indret proper a la ciutat de Barcelona però alhora aillat, ens és coneguda documentalment des de 1386. La vall on vivien els ermitans, situada en un extrem de la serralada de Collcerola fou rebatejada de manera evocadora com a Vall d’Hebron, potser  buscant  una impossible similtud  amb suposats espais bíblics. Justament aquesta comunitat d’ermitans, fou el germen de la fundació d’un posterior monestir jerònim, feta a instàncies de   la reina Violant de Bar, després de conèixer de manera directe l’any 1392 la fama de santedat d’aquells   ermitans. Curiosament però els monjos que fundaren la nova comunitat   no foren aquests ermitans, sino uns altres procedents del monestir   jerònim valencià de Sant Jeroni de Cotalba,   d’on també procedia el   que fou el seu primer prior, Jaume Joan Ibañez o Yañez. Tot apunta que la comu...

Setena Jornada de desbrossament - les evidències - Sant Jeroni de la Vall d'Hebron

Treball d'ahir Localització d'estructures de desaigua o magatzematge d'aigua annexes al distribuidor d'aigua. Ei! Bones troballes. Això és un no parar. un equip

RECERCA DE LA FONT TENEBROSA Jornades de recerca i desbrossament 28 d’abril i 26 de maig de 2024.

La Font Tenebrosa és un referent de la història del monestir de Sant Jeroni de la Vall Hebron. Es troba referenciada des de final del segle XVI en el Llibre de Costums del monestir on consta com un dels límits per les sortides dels monjos jerònims. Al llarg del temps és mencionada recurrentment per viatgers i personatges rellevants com Bernardo de Bransi, prohom del municipi d’Horta a finals del XVIII o el Baró de Maldà que la cita en diversos viatges a principis del segle XIX. (Veure cites bibliogràfiques)  Ja la segle XX quan el monestir havia estat desamortitzat i es trobava en ruïnes, són nombroses les referències per l’atracció que representava Collserola pels barcelonins. L’excursionisme pren l’espai de la font com lloc destí de sortides de joves i grans o per gaudir de la nova activitat que era l’esport o per intents d’explotació comercial de l’aigua.  L’interès de l’Associació d’Amics del Monestir de SJVH per recuperar la memòria i l’entorn del derruït mones...