Passa al contingut principal

UN ITINERARI MONACAL PER LA SERRA DE COLLSEROLA

 

El gran monestir que va néixer a la falda de la Serra de Collserola, al seu vessant del Vallès, és el de Sant Cugat del Vallès, en això no hi ha cap mena de discussió. Si miren quins monestirs es van fundar a redós de Collserola al seu costat de mar, aniríem des de Santa Maria de Pedralbes, passant pels caputxins de Sarrià, fins arribar finalment al nostre monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron. 

I evidentment estaríem parlant d’una certesa, però hauríem oblidat altres fundacions monacals que es van crear  a recer de la serra de Collserola. Algunes van prosperar i van tenir una altra destinació final, l menys eren dependències d’un altre monestir aliè a la serra, i altres senzillament van caure en l’oblit més absolut.

Intentaré de manera breu fer un petit itinerari monacal per la serra de Collserola, o almenys vinculat amb el món monàstic, i de ben segur que ens aportarà alguna sorpresa.

Iniciarem el camí per una ermita de la que hem parlat força darrerament i ens és prou coneguda, Sant Cebrià i Santa Justina d’Horta, la quarta ermita de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron.

SANT CEBRIÀ I SANTA JUSTINA

La tradició vincula Bernat Boïl, de retorn del segon viatge de Colom a Amèrica l’any 1493, amb aquesta ermita, considerant-lo fundador d’una petita comunitat de frares mínims. Aquest fou un orde religiós molt vinculat amb el món eremític.

L’orde va ser creat a mitjans del segle XV a Itàlia, amb el nom de Eremites de fra Francesc de Paula  i fou introduïda a la península ibèrica a partir de l’any 1492. La predicció que sant  Francesc de Paula feu a Alemanya sobre la conquesta de Màlaga pels reis catòlics, el vinculà de manera molt directe amb els monarques hispànics i l’obrí les portes als regnes de Castella i Aragó.

Bernat de Boïl, actuà en diverses ocasions com a secretari de Ferran II, intervenint en més d’una ocasió en missions diplomàtiques a França, i també a Roma davant el Papa. Fou l’introductor l’any 1493 d’aquest orde a la Corona d’Aragó. Possiblement la seva vinculació amb l’eremitisme montserratí i la seva identificació amb el naixent orde dels mínims, el va fer ser considerat el fundador de la comunitat de frares mínims que va existir durant un petit lapse de temps a Sant Cebrià.

L’existència d’aquesta fundació ve referendada pel que assenyalava el frare anònim de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron quan l’any 1595 va escriure la Historia Breve de la Fundación del monasterio de San Hyeronimo de Val de Hebron y de las cosas notables del. Manuscrit actualment conservat a la Real Biblioteca del Escorial.

... “La 4a. capilla,o, hermita que tiene esta casa es dedicada a St. Cipriano y Sta. Justina mártires, está esta algo lexos y apartada del monasterio como un quarto de legua o mas y es capilla muy antigua y consagrada y tiene casa y aposento para sinco, o, seys personas: y en ella recogieron una vez unos frayles franciscos un tiempo de peste y por estar apartada y recogida y muy solitaria...”

Òbviament, contradient la tradició, no tenim cap constància documental d’una estada a Sant Cebrià de fra Bernat Boïl. Cosa que no implica la seva possible vinculació en relació a l’establiment a l’ermita de Sant Cebrià d’una petita comunitat de monjos ermitans de l’orde del mínims, frayles franciscos, segons el manuscrit de la Historia Breve. Sigui com sigui, el que si està documentat és el seu pas per Barcelona, pel monestir de Montserrat i la seva destinació final com abat comendatari del monestir benedictí de Cuixà.

La ubicació dels mínims a Sant Cebrià no va perdurar en el temps. Pocs anys després els frares intentaren establir-se a l’interior de la ciutat de Barcelona, cosa que no aconseguiren fins l’any 1609, quan fundaren el convent de Sant Francesc de Paula. Aquest convent fou seu dels frares  mínims fins la desamortització de l’any 1835. Era situat al carrer Sant Pere més alt, just en el solar ocupat ara pel Palau de la Música . També consta que aquests frares havien fet estada, entre altres llocs, a l’ermita de Sant Bertran, al peu de la muntanya de Montjuïc i a prop del portal de Santa Madrona de la ciutat.

Si continuem el nostre itinerari monacal, hauríem de travessar la serralada de Collserola pels indrets immediats al forat del vent  i adreçar-nos vers la zona enclotada i obaga de Valldaura. En aquest indret es fundà l’any 1150 el primer monestir cistercenc de Catalunya, Santa Maria de Valldaura.

SANTA MARIA DE VALLDAURA

La fundació cistercenca fou creada amb monjos procedents del monestir occità  de la Grand Selva, a instàncies de Guillem Ramón I de Montcada i els seus fills, Guillem, Ramón i Berenguer. L’existència a l’indret d’alguna església i immoble proper o annex que els podia albergar va afavorir la immediata presència d’un abat, anomenat Guillem, acompanyat de dotze monjos i tres conversos.

El lloc humit i ombrívol on es trobava el monestir, però alhora mancat d’aigua, mai va complaure els monjos que repetidament demanaren obtenir una altra ubicació. L’any 1155 el comte de Barcelona Ramón Berenguer IV, els facilità una nova destinació en una de les seves propietats a Ancosa (Granja d’Ancosa), comarca de l’Anoia, a prop de la Llacuna, però tot apunta que els monjos mai s’instal·laren del tot en aquest indret per no considerar-lo tampoc adequat.

Finalment, un nou indret escollit fou el definitiu, a la riba del riu Gaià i a prop d’Aiguamúrcia. El nou monestir va prendre el nom Santa Maria de Santes Creus. Sembla que els monjos abandonaren Valldaura i s’adreçaren cap al nou monestir quan aquest ja tenia unes condicions mínimes perquè els monjos s’hi poguessin hostatjar. Aquesta situació es devia produir al voltant de l’any 1170, moment en el que Valldaura fou definitivament abandonat pels monjos.

Valldaura però no va caure en l’oblit, pocs anys després, en temps del rei Jaume II fou adquirit per la casa reial i utilitzat com a Palau destinat al lleure i la cacera per part dels monarques. Els comtes reis del Casal de Barcelona gaudiren molt de l’indret, en especial Pere III i Martí l’Humà. Els Trastàmares no van tenir el mateix  interès en el palau de Valldaura, descuidant-lo, traspassant-lo i iniciant-se la seva degradació fins convertir-se en el transcurs del segle XIX en una completa ruïna.

Actualment, la Universitat de Barcelona està duent a terme tot un seguit de campanyes arqueològiques a l’àmbit que ocupà el Palau, amb la finalitat de recuperar les restes tant de l’antic palau, com de la desapareguda església de Santa Maria de Valldaura.

Si continuem l’itinerari per la carena de la serra  de Collserola camí de Vallvidrera, en arribar al coll de can Cuiàs, trobarem un altre indret vinculat amb el món monacal, l’antic monestir de Sant Joan de l’Erm, també conegut com sant Joan Salerm.

restes de Valldaura de Collserola

SANT JOAN DE L’ERM O SALERM

Sembla que en aquest apartat indret s’acollí una comunitat de beguines, que foren incorporades per obligació poc anys més tard a l’orde agustinià, que no per devoció, i a manera de subjecció i obediència plena al bisbe de Barcelona.  La comunitat religiosa prosperà  i arribà a tenir una vida considerable, de gairebé dos-cents anys, de 1277 a 1466. En el moment de màxima expansió del monestir, durant el segle XIV,  arribà al nombre de deu membres.

L’any 1466 fou unida a Santa Maria de Montalegre, traslladant-se les monges de Sant Joan de l’Erm a aquest monestir del Raval. L’any 1593 la comunitat de canongesses agustinianes de Montalegre es va extingir, passant a convertir-se en el seminari episcopal de Nostra Senyora de Montalegre.

Tot apunta que l’antiga possessió de Sant Joan Salerm  va continuar sota propietat del bisbat fins el segle XVIII. A dia d’avui, no queden restes aparents de l’antic assentament monàstic ni tampoc de la seva capella. L’indret on existí el petit  monestir de Sant Joan de l’Erm és ocupat per la masia de can Cuiàs.

Seguirem camí de la Vall del Llobregat, i un turó desplaçat vers el pla de Barcelona ens dona una nova pista monacal, Sant Pere Màrtir.

SANT PERE MÀRTIR

La muntanya de Sant Pere Màrtir, l’antic Puig d’Ossa, deu aquest nom tan conegut a una antiga ermita construïda pel monjos dominicans del monestir de Santa Caterina de Barcelona, amb una  dedicació al primer sant màrtir d’aquesta congregació.

L’ermita bastida en el transcurs del segle XVII en el lloc on actualment s’aixequen les torres de comunicacions tan característiques, va tenir una vida religiosa relativament curta.  A finals del segle XVIII, concretament l’any 1792, l’ermita fou abandonada i ocupada per un destacament militar que la fortificà. A l’indret es bastí a mitjans del segle XIX una torre de telegrafia òptica. Durant la guerra civil espanyola s’instal·là al seu cim una bateria antiaèria.

Les restes de l’antiga ermita de Sant Pere Màrtir han desaparegut completament, a mercè de les constants alteracions que sofert l’indret quedant únicament com a record la seva denominació dominicana.

Si abandonem Sant Pere Màrtir i retornem a l’antiga carretera de Molins de Rei, aviat podem trobar una altra antiga fundació monàstica, Santa Maria de Valldonzella.

SANTA MARIA DE VALLDONZELLA

Situada a la vall que li donà el nom, aquesta fundació cistercenca femenina, Santa Maria de Valldonzella, coneguda també com a Torre de Santa Margarida va tenir origen a mitjans del segle XII en una comunitat de donades similar a la de Sant Joan de l’Erm.

Anys més tard, l’any 1226, el bisbe de Barcelona Berenguer de Palou va fer donació del monestir a l’orde cistercenc amb la finalitat d’establir una comunitat religiosa femenina. La primera referència documental ens trasllada a l’any 1237 quan ja hi ha constància de l’existència d’una florent comunitat composta d’onze monges. La primera abadessa de la que es té constància és Berenguera de Cervera.

L’indret però generà ràpidament inseguretat a la comunitat de monges, per estar en un lloc aïllat i sovintejat per l’assalt de bandits i procliu a tota mena d’abusos, cosa que implicava una alteració de la pau que necessitava la naixent comunitat religiosa.

Jaume I amatent als precs de les monges les va autoritzar a abandonar l’indret i a instal·lar-se a prop de Barcelona, fora muralles, a poca distància del portal de Sant Antoni.

Mentre l’antiga casa de Valldonzella, situada a la vall que li donà el nom, continua  dormint a dia d’avui el somni dels justos, abandonada a la seva sort sense que cap autoritat en tingui la deguda cura, la salvi de la ruïna i li retorni la vida. No vida espiritual, sinó vida material.

Torre de Santa Margarida indret de fundació del monestir de Sta Maria de Valldonzella

L’any 1269 les monges cistercenques ja estaven traslladades al nou monestir de Valldonzella, en un indret proper on ara es troba la casa Golferichs,  obra de l’arquitecte Joan Rubió Bellver i situada en ple Eixample de Barcelona.

El monestir de Valldonzella en la seva nova ubicació, cruïlla de camins i lloc de parada obligada dels reis catalans abans d’entrar a la ciutat de Barcelona, va veure estroncada la seva vida monàstica de nou i de manera definitiva durant la guerra dels segadors, (1640-1652). Els greus desperfectes soferts van obligar les monges a demanar com a nou estatge la procura del monjos de Poblet, coneguda com a Santa Maria de Natzaret. La Procura del monestir de Poblet  es trobava dins del clos murallat de la ciutat de Barcelona i per tant oferia major seguretat a les monges.

Les destruccions sofertes durant la guerra del francès, les revoltes del segle XIX i finalment la setmana tràgica, foren moments violents que finalment obligaren a la comunitat cistercenca a canviar novament d’ubicació.

Actualment la comunitat viu des de l’any 1913 en el nou edifici que l’arquitecte Bernardí Martorell dissenyà en estil modernista , com a nou  estatge de les monges cistercenques. Un edifici emblemàtic situat a prop de la Ronda de Dalt de Barcelona i als peus de la serralada que va veure néixer la comunitat monàstica de Valldonzella.

Aquest breu itinerari de caire monacal ha estat simplement una pinzellada sobre un aspecte concret del gran patrimoni artístic i històric que atresora  la Serra de Collserola, veritable reserva i pulmó de la ciutat de Barcelona i dels pobles i viles que viuen al seu voltant.

La recuperació del patrimoni històric i artístic mai serà completa si no és acompanyada de la recuperació del seu patrimoni natural.

Aquest és el nostre objectiu prioritari com Associació,  aconseguir la plena recuperació patrimonial i històrica del monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, encara perdut,  i  la rehabilitació del seu entorn natural, amb l’esperança i obligació de poder-lo reintegrar al barri de Sant Genís i a Barcelona, per a gaudi de tots els seus ciutadans.

Lluís Jordà i Roselló

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

SANT JERONI DE LA VALL D’HEBRON I LES SEVES IL·LUSTRACIONS FINS LA FI DEL SEGLE XIX

L’existència des de temps reculats d’ermitans formant alguna mena de comunitat al voltant de Sant Genís dels Agudells, indret proper a la ciutat de Barcelona però alhora aillat, ens és coneguda documentalment des de 1386. La vall on vivien els ermitans, situada en un extrem de la serralada de Collcerola fou rebatejada de manera evocadora com a Vall d’Hebron, potser  buscant  una impossible similtud  amb suposats espais bíblics. Justament aquesta comunitat d’ermitans, fou el germen de la fundació d’un posterior monestir jerònim, feta a instàncies de   la reina Violant de Bar, després de conèixer de manera directe l’any 1392 la fama de santedat d’aquells   ermitans. Curiosament però els monjos que fundaren la nova comunitat   no foren aquests ermitans, sino uns altres procedents del monestir   jerònim valencià de Sant Jeroni de Cotalba,   d’on també procedia el   que fou el seu primer prior, Jaume Joan Ibañez o Yañez. Tot apunta que la comu...

LA BIBLIOTECA DE SANT JERONI DE LA VALL D’HEBRON

Rastrejar els fons de les biblioteques monacals és sempre dificultós, sobretot perquè arran de la desamortització de Mendizábal l’any 1835, els continguts d’aquestes biblioteques van ser destruïts i en gran part dispersats abans de poder ser recollits. La Biblioteca de la Universitat de Barcelona va ser el destinatari final al cap d’uns anys i va servir de dipòsit del que es va poder salvar  de les biblioteques de molts monestirs barcelonins. Desgraciadament, la pèrdua també de molts dels inventaris de les biblioteques impedeix saber amb profunditat la composició de la major part de biblioteques monàstiques, tot i que per comentaris dels viatgers il·lustrats, sovint podem fer-nos una petita idea de la seva importància. En el cas de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, la seva biblioteca va ser molt malmesa, car aquest   monestir jerònim ja havia patit prèviament l’any 1812 un incendi causat per les tropes napoleòniques. Cal recordar també que Sant Jeroni va patir els efectes d...

Pegaso 3 - Can Gallart i La Hispano-Suiza

  01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO- 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.-8 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO - 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.-carrerasport-33 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO - 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.- sport-9 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO - 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.- carrerasport-34 01042001- Horta-Can Gallart - Hispano-Suiza-Pegaso-1960 aprox.-Colec. Jordi Vila Traguany.-39 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO -Per restaurar- 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.-40 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO- 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.-31 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO- 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.-30 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO- 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.-28 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO- 1960 aprox.- Colec. J...