Passa al contingut principal

SANT JERONI DE COTALBA - La "nostra mare"


Sant Jeroni de Cotalba fou la fundació de l’orde jerònim més antiga de la Corona d’Aragó, i també la casa mare de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron. El seu prior Joan Ibañez o Yañez i set monjos més, van ser designats per la reina Violant per fundar el nostre monestir. Els monjos seguint la voluntat de la reina van abandonar el seu cenobi, patint una dura subsistència i els inconvenients de la nova fundació. La mort inesperada del rei Joan I l’any 1396, comportà un fre molt important en les obres de construcció  de les dependències monacals, que restaren inacabades, vivint els monjos en condicions de gran precarietat durant molts anys.

Els vincles entre Sant Jeroni de Cotalba i el de la Vall d’Hebron, van ser llargs i constants en el transcurs de la seva dilatada vida monàstica. Ambdós cenobis van veure closa la seva existència monàstica al mateix temps, com a conseqüència de la desamortització dels ordes monàstics de l’any 1835. La vida religiosa mai va tornar a refer-se en cap dels dos cenobis, però així com a la Vall d’Hebron, els edificis van quedar enrunats, desapareixent pràcticament del tot, la sort de Cotalba fou diferent, la vida religiosa va desaparèixer, però el conjunt conventual va romandre dempeus.

L’origen de sant Jeroni de Cotalba, situat molt a prop de Gandia, l’hauríem d’anar a buscar una mica més lluny d’aquest indret, a la plana de Xàbia. Un grup d’ermitans que vivien en coves a la zona del cap de Sant Antoni, s’acolliren a viure en comunitat en una monestir sota la regla del nou orde religiós de Sant Jeroni, i sota el patrocini d’Alfons d’Aragó, dit el Vell, comte de Ribagorça i Dénia, duc de Gandia i marquès de Villena.

Dissortadament, aquest monestir, quan encara era a mig construir, fou assaltat l’any 1386 per una nau pirata barbaresca. En la brega va morir un dels monjos i la resta van quedar captius, juntament amb el seu prior Jaume Joan Yañez, a Bugia. Deslliurats dos anys més tard, retornaren del seu captiveri tot demanant al seu protector Alfons d’Aragó, la possibilitat de traslladar-se a un indret més segur per restablir la seva comunitat de manera definitiva.

El nou lloc escollit fou un paratge proper a Gandia, però dins del municipi d’Alfauir, en un indret anomenat Cotalba. Adquirit l’any 1388 per Alfons el Vell, aquest la cedí als monjos i la mantingué de nou sota la seva protecció, amb salvaguarda reial de Joan I. El nou monestir va prendre el nom de Sant Jeroni de Cotalba. Un cop instal·lada la comunitat, va créixer de manera exponencial, de manera que l’any 1393 ja hi residien vint-i-quatre frares.

El P. José de Sigüenza, en el seu llibre sobre la història de l’orde jerònim, posà especial èmfasi en el monestir de Cotalba, car després del primer intent fallit a la Plana de Xàbia, aquest fundació suposà l’establiment definitiu d’aquest orde a la Corona d’Aragó.

No obstant això, les cases jerònimes que es van fundar al Regne d’Aragó no van tenir mai plena independència, sinó que van quedar subjectes al monestir castellà de San Bartolomé de Lupiana, (Guadalajara).

La jove comunitat de Cotalba va viure un moment excepcional quan el mateix any de 1393, la reina Violant va demanar al prior Joan Yañez, que abandonés el seu monestir juntament amb set monjos de la seva comunitat, per anar a fundar un nou monestir al peu de la serra de Collserola. La insistència de la reina perquè marxés el prior i Joan Roger, monjo que era alhora conseller de la reina, devia provocar un veritable daltabaix a la comunitat de Cotalba. La comunitat després de deliberar sobre el prec  de la reina, va alliberar finalment al prior Yañez de les seves funcions, perquè pogués acomplir la voluntat reial.

Torre de les campanes(dreta) i torre prioral(esquerra)

Alfons el Jove, fill d’Alfons el Vell, va mantenir l’ajut a Cotalba donat pel seu pare, en la continuació de les obres del cenobi. Obres en les que col·laborà també Pere March, pare del poeta Ausiàs March, en el seu càrrec de majordom del Duc de Gandia.

Durant el segle XVI, el monestir va restar sota la protecció i control de la família Borja. Maria Enríquez de Luna regent del ducat de Gandia es preocupà de fer obres d’ampliació al monestir, entre elles, l'allargament de la nau de l’església i la construcció de les galeries del claustre superior. Artistes de renom acudiren al monestir cridats per Maria Enríquez. L’arquitecte Pere Comte, l’escultor Damià Forment o el pintor Paolo de San Leocadio, en serien només alguns exemples.

Cal remarcar el claustre inferior, del segle XV, imbuït d’aire mudèjar, una nota pintoresca en el conjunt monacal. En un extrem del claustre es troba l’escala helicoidal, atribuïda a Pere Compte, una autèntica joia de l’art gòtic flamíger.

Claustre baix

L’església gòtica original fou transformada en el segle XVIII en una església barroca que l’amaga, però encara podem trobar traces de l’església medieval en  alguna de les capelles laterals. En especial la pertanyent a la família March que serví també d’enterrament de diversos membres de la família.

De manera recent s’han fet excavacions a l’esmentada capella. A la seva cripta s’han trobat les restes de familiars directes d’Ausiàs March: el seu pare Pere March, els seus cinc fills i les seves dues dones Isabel Martorell (germana de l’escriptor Joanot Martorell) i Joana Escorna. L’excavació, malgrat tot, ha aixecat dubtes raonables en relació a la seva qualitat científica.

Millor tracte ha tingut històricament el sepulcre d’Alfons el Vell, situat en el que un dia fou la sala capitular, sepulcre amb les armes d’Aragó i Sicília però que fou ocupat per les restes dels seus fills, Joan i Blanca, en ser enterrat finalment el comte a la col·legiata de Gandia.

El passat medieval del monestir es retroba, entre d’altres llocs, a l’antiga sala capitular, habilitada a dia d’avui com a capella, també a la torre campanar, anomenada tradicionalment torre de les campanes.

Capitell de la capella dels Marc. Segle XV.

Cotalba hostatjà ocasionalment, diferents personatges reials de la casa d’Àustria. Reis com Felip II i Felip III, van sojornar en les diverses  dependències habilitades per Maria Enríquez gran promotora de les obres de millora del monestir.

El monestir de Cotalba va mantenir la seva importància en el transcurs de la seva llarga vida monacal, història que va acabar bruscament i de manera definitiva l’any 1835. Malgrat patir l’orde jerònim aquest trist final, els edificis conventuals de Cotalba es van conservar, en passar a mans de la família d’origen irlandès Trénor, assentada al País Valencià, que les va adquirir de l’estat en pública subhasta, convertint aquest espai sacre en la seva residència privada.

Fragment del retaule major. Nicolau Borràs (1530-1610) Museu de Belles Arts de València

 

Lluís Jordà i Roselló

BIBLIOGRAFIA

SIGUENZA, José de. Historia de la Orden de San Jerónimo. Imprenta Real. Madrid 1600.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

SANT JERONI DE LA VALL D’HEBRON I LES SEVES IL·LUSTRACIONS FINS LA FI DEL SEGLE XIX

L’existència des de temps reculats d’ermitans formant alguna mena de comunitat al voltant de Sant Genís dels Agudells, indret proper a la ciutat de Barcelona però alhora aillat, ens és coneguda documentalment des de 1386. La vall on vivien els ermitans, situada en un extrem de la serralada de Collcerola fou rebatejada de manera evocadora com a Vall d’Hebron, potser  buscant  una impossible similtud  amb suposats espais bíblics. Justament aquesta comunitat d’ermitans, fou el germen de la fundació d’un posterior monestir jerònim, feta a instàncies de   la reina Violant de Bar, després de conèixer de manera directe l’any 1392 la fama de santedat d’aquells   ermitans. Curiosament però els monjos que fundaren la nova comunitat   no foren aquests ermitans, sino uns altres procedents del monestir   jerònim valencià de Sant Jeroni de Cotalba,   d’on també procedia el   que fou el seu primer prior, Jaume Joan Ibañez o Yañez. Tot apunta que la comu...

LA BIBLIOTECA DE SANT JERONI DE LA VALL D’HEBRON

Rastrejar els fons de les biblioteques monacals és sempre dificultós, sobretot perquè arran de la desamortització de Mendizábal l’any 1835, els continguts d’aquestes biblioteques van ser destruïts i en gran part dispersats abans de poder ser recollits. La Biblioteca de la Universitat de Barcelona va ser el destinatari final al cap d’uns anys i va servir de dipòsit del que es va poder salvar  de les biblioteques de molts monestirs barcelonins. Desgraciadament, la pèrdua també de molts dels inventaris de les biblioteques impedeix saber amb profunditat la composició de la major part de biblioteques monàstiques, tot i que per comentaris dels viatgers il·lustrats, sovint podem fer-nos una petita idea de la seva importància. En el cas de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, la seva biblioteca va ser molt malmesa, car aquest   monestir jerònim ja havia patit prèviament l’any 1812 un incendi causat per les tropes napoleòniques. Cal recordar també que Sant Jeroni va patir els efectes d...

Pegaso 3 - Can Gallart i La Hispano-Suiza

  01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO- 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.-8 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO - 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.-carrerasport-33 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO - 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.- sport-9 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO - 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.- carrerasport-34 01042001- Horta-Can Gallart - Hispano-Suiza-Pegaso-1960 aprox.-Colec. Jordi Vila Traguany.-39 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO -Per restaurar- 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.-40 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO- 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.-31 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO- 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.-30 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO- 1960 aprox.- Colec. Jordi Vila Traguany.-28 01042001-Horta - Can Gallart - Hispano-Suiza PEGASO- 1960 aprox.- Colec. J...