Passa al contingut principal

Què sabem de Fra Pere Balç?

La meva primera aproximació a aquest frare paradigmàtic de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron va ser a través de l’Agustí Duran i Sanpere i el seu conegut llibre en tres volums,  Barcelona i la seva història.

Duran i Sanpere parla de Fra Pere Balç, tot assenyalant que gràcies a la munificència de Lluís Nicolau d’Olwer, l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona conserva un preciós manuscrit de la Vall d’Hebron atribuït a fra Pere Balç, remarcant que es tracta d’un Diari relatiu a la vida del monestir, iniciat justament per aquest frare i que abasta 25 anys de la seva història diària, a partir del mes de novembre de l’any 1605.

La Biblioteca de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, a diferència del seu arxiu, es dispersà completament arran de la desamortització (cal dir també que durant l’incendi perpetrat per les forces napoleòniques l’any 1808 aquesta ja va patir greus pèrdues), perdent-se de manera gairebé íntegra. D’aquí ve la importància de recuperar un document que ens acosta al dia a dia d’un monestir jerònim, malgrat que només sigui per un espai limitat de la seva llarga vida.

Ens parla Duran i Sanpere de fra Pere Balç, seguint el que Felix Torres Amat diu d’ell al seu cèlebre llibre, Memorias para ayudar a formar un Diccionario Crítico de los Escritores catalanes y dar alguna idea de la Literatura de Cataluña, editat l’any 1836, on refereix la gran capacitat d’aquest com a arxiver i historiador, així com a persona molt competent pels diversos càrrecs que ocupà en el monestir al llarg de la seva vida.

La figura de Pere Balç adquireix major magnitud quan sabem per notícia de Torres Amat, qui potser no va estar mai a la Biblioteca de Sant Jeroni, que  aquesta guardava de ma del nostre ara ja conegut Pere Balç, un llibre manuscrit en tres volums relatiu a la història del monestir que tenia per títol: Recopilación històrica  de la antigüedad, relíquias insignes, varones de gran santidad y reyes bienhechores del Real Monasterio  de S. Gerónimo hasta el presente año de 1600. Recopilado por mi fr. Pedro Bals de Barcelona, indigno hijo de dicho monasterio, professo de dicha orden, y en el dicho año Vicario.

D’aquest llibre no es té, a dia d’avui, cap mena de coneixement sobre el seu destí, havent-se segurament perdut en dispersar-se la biblioteca. El seu contingut del que ens parla Torres Amat, però resseguint gairebé en tot, el que Pere Serra Postius, apunta en el seu llibre, Prodigios y Finezas de los Stos.  Ángeles, hechas en el Principado de Cataluña, imprès l’any 1726,  en el que es parla força del llibre escrit per Pere Balç  i la seva importància per a la història, no tan sols del monestir sinó també per a la història de Catalunya, circumstància que fa encara més greu la seva pèrdua.

“Lo escribió”, en paraules de Torres Amat, “sacándolo de los documentos del monasterio mismo” i acaba indicant “se conserva MS en la biblioteca de su monasterio”, dona també notícia de la seva mort, “murió  en 19 de febrero de 1616” el que significa que si bé va iniciar el Diari conventual el novembre de 1605 no fou ell qui l’acabà.

Serra Postius diu de Pere Balç. “Varon a quien  debe mucho dicha casa, por el trabajo, que tomo en mirar escrituras, y papeles antigues, y en disponer, y escribir su antigüedad, fundación, bienhechores, Reyes, Príncipes, que la han visitado, precioses relíquias, que athesora, hijos ilustres en Santidad, letras, y puestos que ha tenido y otras cosas dignas de historiarse; cuyas apreciables  notícias estan repartidas en tres tomos de quarto” .

Serra Postius, acaba fent un retrat de Pere Balç, “era tan cabales en todo, las partes del Padre Bals que le dieron los puestos mas honrosos de su casa, pues fue cinco años Maestro de Novicios, siete años y siete meses Vicario, y dos veces prior, la una en 1601, y la otra en 1615 y en el siguiente murió a 29 de febrero, dexando lleno de tristeza  y dolor aquel monasterio, por la pérdida de tan ilustre Varon”.

Duran i Sanpere, tot referint-se a aquest llibre, diu tot lamentant  la seva pèrdua, “Si l’obra del Pare Balç s’hagués conservat, no ens caldria ara recompondre la història del monestir amb les escasses engrunes recollides  ací i allà”. Potser el Diari no fou res més que l’intent per part de Pere Balç de seguir informant sobre la història del monestir  a partit de la conclusió de la seva obra magna sobre sant Jeroni de la Vall d’Hebron, sembla que el prior que el succeí a la seva mort, fou el continuador del Diari.

Serra Postius tingué coneixement de Pere Balç i la seva obra, a través de Joan Baptista Carreras, monjo que fou arxiver durant catorze anys de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, passant posteriorment a fer de rector de la parròquia de Sant Genís del Agudells, entre d’altres càrrecs. Assenyala també en el seu escrit que  Joan Baptista Carreras “Vive aún  quando esto se escrive año 1726”.

El Pare Siguenza en la seva obra Historia de la Orden Jerónima, fa un recull de monjos que viuen en santedat en els diferents convents de l’orde, motiu pel que  quan fa referència a persones il·lustres de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, les valora exclusivament en l’aspecte espiritual i les ignora  completament en l’intel·lectual, per aquest motiu Pere Balç personatge coetani de Siguenza no surt ni tan sols esmentat.

Aquesta breu pinzellada sobre la vida i  l’obra de Pere Balç, deixa entreveure què aquest fou un monjo molt important en la vida monàstica de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron durant l’època moderna d’aquest convent on deixà una profunda petja que el sobrevisqué molts anys.

BIBLIOGRAFIA

Duran i Sanpere, Agustí. Barcelona i La seva Història. 3 Vols. Curial. Barcelona 1975

Serra Postius, Pere. Prodigios y Finezas de los Stos. Ángeles, hechas en el Principado de Cataluña, Imprenta  Jaime Suriá. Barcelona 1726

Siguenza, José. História de la Orden de San  Jerónimo Vol II. 2ª edición  Madrid 1909

Torres Amat, Felix. Memorias para ayudar a formar un Diccionario Crítico  de los Escritores Catalanes y dar alguna idea de la Literatura Catalana. Imprenta J. Verdaguer. Barcelona 1836

Lluís Jordà


Monjo Jerònim-1390 aprox-Foto fons. Jordi VilaT.-

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

SANT JERONI DE LA VALL D’HEBRON I LES SEVES IL·LUSTRACIONS FINS LA FI DEL SEGLE XIX

L’existència des de temps reculats d’ermitans formant alguna mena de comunitat al voltant de Sant Genís dels Agudells, indret proper a la ciutat de Barcelona però alhora aillat, ens és coneguda documentalment des de 1386. La vall on vivien els ermitans, situada en un extrem de la serralada de Collcerola fou rebatejada de manera evocadora com a Vall d’Hebron, potser  buscant  una impossible similtud  amb suposats espais bíblics. Justament aquesta comunitat d’ermitans, fou el germen de la fundació d’un posterior monestir jerònim, feta a instàncies de   la reina Violant de Bar, després de conèixer de manera directe l’any 1392 la fama de santedat d’aquells   ermitans. Curiosament però els monjos que fundaren la nova comunitat   no foren aquests ermitans, sino uns altres procedents del monestir   jerònim valencià de Sant Jeroni de Cotalba,   d’on també procedia el   que fou el seu primer prior, Jaume Joan Ibañez o Yañez. Tot apunta que la comu...

Setena Jornada de desbrossament - les evidències - Sant Jeroni de la Vall d'Hebron

Treball d'ahir Localització d'estructures de desaigua o magatzematge d'aigua annexes al distribuidor d'aigua. Ei! Bones troballes. Això és un no parar. un equip

RECERCA DE LA FONT TENEBROSA Jornades de recerca i desbrossament 28 d’abril i 26 de maig de 2024.

La Font Tenebrosa és un referent de la història del monestir de Sant Jeroni de la Vall Hebron. Es troba referenciada des de final del segle XVI en el Llibre de Costums del monestir on consta com un dels límits per les sortides dels monjos jerònims. Al llarg del temps és mencionada recurrentment per viatgers i personatges rellevants com Bernardo de Bransi, prohom del municipi d’Horta a finals del XVIII o el Baró de Maldà que la cita en diversos viatges a principis del segle XIX. (Veure cites bibliogràfiques)  Ja la segle XX quan el monestir havia estat desamortitzat i es trobava en ruïnes, són nombroses les referències per l’atracció que representava Collserola pels barcelonins. L’excursionisme pren l’espai de la font com lloc destí de sortides de joves i grans o per gaudir de la nova activitat que era l’esport o per intents d’explotació comercial de l’aigua.  L’interès de l’Associació d’Amics del Monestir de SJVH per recuperar la memòria i l’entorn del derruït mones...