Passa al contingut principal

EL PARE FINESTRES DE SANT JERONI DE LA VALL D’HEBRON

 

La nissaga Finestres i de Monsalvo

Difícilment podia suposar Pere Joan Finestres, advocat de Barcelona, originari d’Agramunt i membre del Consell de Cent de la ciutat durant la guerra dels nous anys (1688-1697), que els seus set fills barons convertirien el cognom Finestres en un dels més apreciats intel·lectualment de la Catalunya del segle XVIII.

A la mort del pare (1715), sis dels set fills van escollir un futur dins de la carrera eclesiàstica amb l’excepció del primogènit Josep Finestres i de Monsalvo.

Josep Finestres va ser un jurisconsult de gran renom a l’època dirigint com a rector la Universitat de Cervera en diferents moments de la seva trajectòria, sempre vinculada a la docència com catedràtic dins d’aquesta universitat. Excel·lí en l’estudi del dret romà, també en l’epigrafia i la història grega i romana. Poliglota, parlava diverses llengües, català, francès, alemany, italià, castellà així com el grec i el llatí, llengua aquesta última en la que escriví la major part de les seves obres.

El seu germà Francesc fou canonge de la catedral de Girona, d’igual manera que Pere, que obtingué el càrrec d’arxiver de la catedral de Lleida. Altres dos foren monjos de Poblet, Marià i Jaume.

Cal ressenyar aquest darrer, perquè és considerat un dels grans historiadors d’aquest cenobi cistercenc. Jaume Finestres, a instàncies de l’aleshores abat de Poblet Francesc Fornaguera escriví una història del monestir en cinc volums que van aparèixer entre 1753 i 1765. També feu una relació dels reis i magnats que hi eren enterrats, entre d’altres escrits.

Daniel Finestres, el gran historiador i creador de l’escola de Bellpuig de les Avellanes, ingressà de ben jove en aquest monestir premonstratenc, en el que va exercir d’abat entre 1728 i 1733. Foren deixebles seus Jaume Caresmar, Jaume Pasqual i Josep Martí que continuaren la tasca d’investigació històrica iniciada per ell.

He deixat per al final per parlar del darrer germà, Ignasi Finestres, perquè justament aquest ingressà com a monjo dins de l’orde jerònima vivint una vida retirada en el monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, on exercí els càrrecs d’arxiver i bibliotecari.

Dissortadament poques informacions més han arribat fins a dia d’avui del paper que Daniel Finestres va tenir dins la vida del nostre monestir.

Potser el senyal de propietat, manuscrita, que figura en un dels llibres procedents de la Biblioteca del convent i que actualment estan a la Biblioteca de la Universitat de Barcelona va ser escrit de la seva pròpia ma.

Lluís Jordà

Possible senyal manuscrita?

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

SANT JERONI DE LA VALL D’HEBRON I LES SEVES IL·LUSTRACIONS FINS LA FI DEL SEGLE XIX

L’existència des de temps reculats d’ermitans formant alguna mena de comunitat al voltant de Sant Genís dels Agudells, indret proper a la ciutat de Barcelona però alhora aillat, ens és coneguda documentalment des de 1386. La vall on vivien els ermitans, situada en un extrem de la serralada de Collcerola fou rebatejada de manera evocadora com a Vall d’Hebron, potser  buscant  una impossible similtud  amb suposats espais bíblics. Justament aquesta comunitat d’ermitans, fou el germen de la fundació d’un posterior monestir jerònim, feta a instàncies de   la reina Violant de Bar, després de conèixer de manera directe l’any 1392 la fama de santedat d’aquells   ermitans. Curiosament però els monjos que fundaren la nova comunitat   no foren aquests ermitans, sino uns altres procedents del monestir   jerònim valencià de Sant Jeroni de Cotalba,   d’on també procedia el   que fou el seu primer prior, Jaume Joan Ibañez o Yañez. Tot apunta que la comu...

Setena Jornada de desbrossament - les evidències - Sant Jeroni de la Vall d'Hebron

Treball d'ahir Localització d'estructures de desaigua o magatzematge d'aigua annexes al distribuidor d'aigua. Ei! Bones troballes. Això és un no parar. un equip

LA BIBLIOTECA DE SANT JERONI DE LA VALL D’HEBRON

Rastrejar els fons de les biblioteques monacals és sempre dificultós, sobretot perquè arran de la desamortització de Mendizábal l’any 1835, els continguts d’aquestes biblioteques van ser destruïts i en gran part dispersats abans de poder ser recollits. La Biblioteca de la Universitat de Barcelona va ser el destinatari final al cap d’uns anys i va servir de dipòsit del que es va poder salvar  de les biblioteques de molts monestirs barcelonins. Desgraciadament, la pèrdua també de molts dels inventaris de les biblioteques impedeix saber amb profunditat la composició de la major part de biblioteques monàstiques, tot i que per comentaris dels viatgers il·lustrats, sovint podem fer-nos una petita idea de la seva importància. En el cas de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, la seva biblioteca va ser molt malmesa, car aquest   monestir jerònim ja havia patit prèviament l’any 1812 un incendi causat per les tropes napoleòniques. Cal recordar també que Sant Jeroni va patir els efectes d...