Passa al contingut principal

VINCULACIÓ DEL MONESTIR DE MONGES JERÒNIMES DE SANT MATIES AMB EL MONESTIR

UNA OBEDIÈNCIA FRUSTRADA.

ORIGEN DE LA COMUNITAT JERÒNIMA DE SANT MATIES

Brígida Terrer o Terrés, en funció de les diverses fonts existents, va fundar una comunitat de beates l’any 1426 que amb posterioritat a la seva mort (1471), esdevindria la primera  comunitat jerònima femenina de Catalunya (1476).

La donació d’una casa,  propietat de la família de la fundadora i la seva voluntat de mantenir una vida contemplativa en un espai aleshores distant del centre de la ciutat, on es trobaven la major part d’hospitals de la ciutat, en especial el de mesells, així com altres de malalts i d’acolliment de pobres, va condicionar el futur d’aquesta comunitat. Per la proximitat de la casa de les beates a la capella de Santa Margarida, aquesta fou utilitzada des d’un inici per seguir adequadament els oficis religiosos.

Aquesta comunitat que posteriorment es va transformar en les monges jerònimes  de Sant Maties, no mantenia cap relació amb l’orde jerònim, ni amb cap altre orde.  Possiblement aquest pecat original, la no pertinença a cap regla determinada, van ser la causa posterior de la gran quantitat de problemes que les beates de Santa Margarida van patir, quan gairebé cinquanta anys després de la seva creació es va voler adscriure, de bon grat o potser una mica a contracor, dins de l’orde jerònim.

La successora de Brígida Terrer, Caterina Farrera va fer un intent en vida d’aquesta, l’any 1451, d’incorporar la comunitat de beates a un orde canònic, però possiblement aquest posicionament contrariava el criteri de la fundadora i temporalment aquesta opció fou abandonada.

La comunitat de beates fou coneguda popularment sota el noms de margarides o margaridoies quan  a partir de 1470  foren receptores de la capella de Santa Margarida i diverses dependències annexes que conformaven l’hospital d’aquest nom.

L’hospital de Santa Margarida un dels noms sota els que l’hospital de mesells era conegut,  fou fundat entre els anys 1144 i 1171 a instàncies del bisbe de Barcelona Guillem Torroja. L’hospital de leprosos o mesells va tenir diverses denominacions derivades sempre de les dedicacions que prenien els altars de  la seva capella. Santa Maria dels malalts, Santa Margarida i una  última en el temps que és la que conserva actualment, Sant Llàtzer.

El canvi de denominacions d’aquesta església  vindria explicat, per la paulatina substitució de la tipologia de malalts que aquesta institució va anar incorporant, de malats de tot tipus a específicament leprosos.

La utilització  de la capella per les beates no comportava necessàriament tenir cura dels malalts de lepra, responsabilitat que requeia en l’hospital de la santa Creu, però potser per l’increment  del nombre de beates els fou assignat entre 1468 i 1470 una part significativa de les dependències pròpies de l’hospital de Santa Margarida. A desgrat d’aquesta donació, tot fa pensar que les religioses només van ocupar parcialment l’hospital i que en un altre àmbit d’aquest o en un altre edifici annex a la capella es continuava donant assistència als leprosos.

Aquesta situació de compartir l’espai de l’hospital de Santa Margarida explicaria el per què  l’any 1474, la comunitat de margarides, en creixement constant, trobava l’espai per albergar les religioses massa petit. Aleshores, el Consell de Cent començà a plantejar la possibilitat de portar a terme canvis,  que passaven per traslladar els leprosos a l’hospital pròxim de Sant Maties, canvi suggerit possiblement a instàncies de les pròpies margarides.

Finalment el Consell de Cent va decidir que la ubicació més lògica, abans de procedir al canvi de lloc dels leprosos, era que fossin les beates les que ocupessin l’espai originalment destinat a hospital de Sant Maties.  

Aquest canvi de destinació comporta també l’esdevenidor històric de les margarides dins de l’orde jerònim. En aquell moment, el convent de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron ja feia gairebé un segle que havia estat fundat.

 

LA INTEGRACIÓ DE LA COMUNITAT DE BEATES A L’ORDE DE SANT JERÒNIM I EL SEU TRASPÀS A SANT MATIES

A la mort de Brígida Terrer (1471), la idea de incorporar la comunitat a una regla concreta va prendre més cos i l’any 1475 Caterina Farrera va marxar a Roma amb la ferma voluntat d’obtenir del Papa Sixt IV la integració de les beates dins l’Orde de Sant Jeroni.

Aquesta voluntat ja era manifestada un any abans, quan en data 7 de novembre de 1474 ja eren nomenades com recluses de Sant Jeroni, el que pressuposava un canvi de criteri inicial quan s’optà per la regla del tercer ordre franciscà, pròpia dels seglars, i ara es preferia adoptar la regla d’un orde de gran prestigi en aquells moments, l’orde jerònima.

El Papa Sixt IV va accedir a la petició emetent una butlla el 19 de juny de 1475, tot i que condicionant la seva adscripció a l’orde, sempre que es subjectessin a les constitucions vigents al monestir de Santa Marta de Còrdova. Convent femení adscrit a la regla jerònima des de la seva fundació l’any 1464.

L’estricta  clausura que es volia imposar també per part del govern municipal de Barcelona a les monges d’aquesta nova fundació, topava sovint amb els hàbits adquirits, similars als d’altres convents, com el de Jonqueres, on les monges gaudien de certs privilegis, com la sortida del recinte conventual o l’accés de persones de distint sexe, o per gaudir de vivenda i criada pròpies. Aquesta situació es devia reproduir amb tota seguretat amb algunes de les religioses de Sant Maties.

Sigui com sigui, la concessió municipal per edificar el nou convent dins l’àmbit de l’hospital de Sant Maties  anava directament lligada amb la voluntat dels consellers de la ciutat perquè la comunitat de monges fos adscrita a l’orde jerònima i objecte de reforma d’acord amb les constitucions aprovades per al convent de Santa Marta.

El 24 d’abril de 1477, el Trentenari en representació del Consell de Cent i a instàncies de la reina Isabel, (encara només com a reina de Sicília), debat la possibilitat que les monges passin a ocupar l’àmbit de l’antic hospital de Sant Maties, conegut també com hospital d’en Vilar, cognom del fundador, que canvià en el decurs del temps quan anys després es coneixia sota el nom de l’advocació de la capella annexa. Finalment i després d’àrdues discussions, el Trentenari de la ciutat assignà a les religioses l’hospital de Sant Maties el dia 16 d’agost de 1477.

Es de creure que el traspàs es devia dilatar en el temps, car l’hospital de la Santa Creu en data 14 d’abril de 1484 encara  estava establint els criteris i termes jurídics de la permuta  de l’hospital de Sant Maties pel de Santa Margarida. Això pressuposava que els malats que ocupaven les dependències de l’hospital de Sant Maties encara no havien estat traslladats.

Mentre, les antigues margarides havien anat adquirint (1481) terrenys i cases al costat de l’hospital assignat, amb la voluntat un cop entregat el recinte de Sant Maties de bastir el seu propi convent.

L’entrega de Sant Maties per part de l’Hospital de la Santa Creu es portà a terme el dia de tots Sants de l’any 1484. A canvi, per la minva soferta en la permuta, l’hospital de la Santa Creu percebria de la nova comunitat una renda anyal de 5 lliures i deu sous.

Consta que en el decurs del mateix any 1484 s’iniciaren les obres del convent, acabant de ser completades a finals del segle XV o a tot estirar a principis del segle XVI.

La creació del convent de Sant Maties sota l’adopció de la regla jerònima fou recolzada pels reis Ferran i Isabel, sol·licitant, prèvia autorització papal, que la jurisdicció del monestir passés del bisbe de Barcelona als monjos jerònims.

Cal assenyalar que la reina ja havia intervingut anteriorment en els quefers de les margarides, només cal recordar les instruccions donades al Consell de Cent per cedir un nou espai a la comunitat l’any 1477. El seu paper intervencionista es copsarà de nou durant la llarga estada dels reis a Catalunya iniciada a partir de setembre de 1492.

Efectivament, els reis van romandre a Catalunya per espai de més d’un any (setembre de 1492 fins novembre de 1493), allotjant-se i sojornant en diverses ocasions al convent de Sant Jeroni de la Murtra i visitant almenys en una ocasió el de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron.

A tal efecte, la reina va escriure una carta el 20 de setembre de 1493 al bisbe de Barcelona en la que li recomanava que facilités la visita al convent dels visitadors i que fos exigent en la subjecció a les normes donades per ella mateixa. Cal recordar que el Papa Sixt IV, ja havia assenyalat anys abans com a condició de pertinença a l’orde jerònima que es complissin les normes de clausura d’acord amb les constitucions del convent de Santa Marta de Còrdova.

Acabava la carta assenyalant l’obligació que es transferís la jurisdicció de les monges jerònimes fins aquell moment sota la tutela bisbal al prior del monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron.

El 12 de novembre del mateix any es van personar a Sant Maties els visitadors  reials amb facultats papals, fra Joan Deça i fra Miguel Fernández, ambdós sembla monjos franciscans. La seva missió era realitzar la inspecció i marcar les directrius de la reforma conventual.

L’opinió que plana sobre el resultat d’aquesta primera visita és que aquests  possiblement es van limitar a comunicar el canvi d’obediència i assabentar a la comunitat i a la priora Caterina Farrera de la seva nova subjecció al prior de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron.

Tot i així, aquesta primera ordre no es materialitzà i el prior de Sant Jeroni no va exercir la jurisdicció transferida, motiu pel què els reis van enviar una carta als visitadors amb data 23 de març de 1494, on al marge de felicitar-los per la seva diligència, mostraven estranyesa pel fet de no tenir constància que les monges estiguessin sota la subjecció del prior de la Vall d’Hebron.

Abundant en aquest sentit, els reis assenyalaven als visitadors que s’havien adreçat al general de l’orde dels jerònims a fi que aquest ordenés al prior de la Vall d’Hebron rebés sota la seva obediència a les monges de Sant Maties, assenyalant l’existència d’un Breu Papal que ho confirmava.

Sigui com sigui, i malgrat les pressions reials, aquesta obediència al prior de Sant Jeroni es dilatà en el temps. La causa primera, fàcil d’entreveure,  devia venir produïda molt possiblement, pel fet que el bisbe de Barcelona no devia ser massa favorable  a perdre la subjecció de la comunitat de monges i transferir-la als jerònims. Però també, m’assalta el dubte de saber si els jerònims barcelonins eren massa favorables a l’acceptació de les antigues beates de Santa Margarida dins del seu orde.

Cal assenyalar que just en el decurs de l’any 1494 es produí el canvi de prior a Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, Gabriel Andreu acabà el seu trienni de govern, home molt actiu i viatger, traspassà el càrrec al nou prior Guillem Fuster.

El canvi de prior, devia pressuposar també un canvi de mentalitat, perquè Guillem Fuster  o tenia la mateixa predisposició política que el seu antecessor. Durant els tres anys que durà el seu priorat no sortí gairebé mai de l’entorn dels murs del convent i per tant era molt poc disposat a seguir les directrius marcades per la reina de vetllar per l’obediència de les monges de Sant Maties, cosa que li podia suposar fer  sovint sortides del seu recinte conventual. Això explicaria també la dilació del prior de Sant Jeroni a seguir les instruccions marcades per la reina.

El mes de febrer de 1495, els reis insistien en sengles cartes adreçades tant al bisbe de Barcelona com al general de l’orde jerònima,  on  insistien a aquest darrer enviar novament els visitadors al monestir de Sant Maties, en virtut de l’assenyalat en el Breu Papal. En definitiva, forçar el canvi d’obediència i portar a terme les reformes correctores oportunes.

Els visitadors en data 5 de maig de 1495, després d’efectuar una nova visita i un cop acabades les oportunes investigacions determinaren el següent: què cap monja parli amb ningú si no és través del locutori,  que no surtin a l’església quan hi hagi persones seglars, que dins l’església no parlin amb homes o dones i les que surtin del convent per demanar almoina o per necessitat ho facin amb llicència de la priora i que sigui explícita marcant l’indret on demanar almoina i el temps que pot durar la seva absència de l’àmbit conventual.

Els visitadors van marcar també tot un seguit d’obres que s’havien de fer per condicionar el convent per tal de seguir adequadament els preceptes reformadors.

Es té constància que la comunitat religiosa el mes d’agost de 1495 ja havia adoptat la norma de menjar plegades en el refectori i dormir en el dormitori comú. També foren preguntades pels visitadors si volien restar subjectes a l’obediència dels jerònims, contesta que fou òbviament afirmativa.

Curiosament, aquesta adscripció del convent de Sant Maties al si de l’obediència de l’orde jerònima continuava dilatant-se en el temps, tot i que aquesta sol·licitud d’integració la comunitat de Sant Maties la feia arribar de manera reiterada als reis.

Fins i tot el pare Sigüenza s’estranya en la seva obra Historia de la Orden de San Jerónimo d’aquesta tardança: “El general recibió la Casa y quiso Dios que después no tuvo efeto, no sé por qué...”

Però aquest dubte que ens deixa entreveure el Pare Sigüenza, té una explicació que vindria facilitada per la denúncia expressada  pel jesuïta i visitador del convent de Sant Maties, P. Miquel Gubern en una carta adreçada al P. Laínez, en relació a les actituds socials de les monges de Sant Maties, en una data ja tan avançada com és l’any 1559: “Saben más a damas que a monjas; salen y pasean por la Ciudad y entran hombres en su monasterio y celdas y su trato es perniocísimo. Y el señor Obispo  de Barcelona, ni la Priora no pueden efectuar la reforma...”

Aquesta pot ser la pista que explicaria la tardança de l’acceptació plena d’aquesta comunitat dins l’orde jerònim, i son les reticències dins  del mateix orde a acceptar una comunitat que parteix d’uns hàbits religiosos i socials molt allunyats dels propis dels jerònims.

Tot i així, i malgrat els reiterats retards, es té constància que el convent de Sant Maties ja era sota obediència jerònima l’any 1551, malgrat que el bisbe de Barcelona  Jaume Caçador, mantenia un elevat grau de jurisdicció sobre el convent de sant Maties, com resta palès en les seves severes ordres dictades sota pena d’excomunió.

“no permeten, ni consenten, ni ninguna de vosaltres permete ni consenta en ninguna manera en dit monestir, entre ni entrar facsa home algun, salvo aquells que per necessitat del dit monestir y per lo bé de aquell, de dret poden y acostumen entrar...”

A iniciativa del bisbe Caçador o potser directament des de Roma, el 18 de juliol de 1560 va ser la data determinada perquè el convent de Sant Maties establís de manera definitiva  la plena clausura, això si, deixant la porta oberta durant el termini d’un any,  per tal que les monges que no volguessin acceptar-la poguessin marxar del convent.

Tot fa pensar doncs, que l’obediència pretesa de Sant Maties al prior de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, no es va acabar de materialitzar mai i el desig dels reis catòlics va acabar perdent-se en la nit del temps.

Les monges van mantenir-se dins l’orde dels jerònims, però el prior de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, per voluntat pròpia o decisió del general de l’orde, no va exercir mai l’autoritat d’obediència plena sobre la comunitat de Sant Maties que els reis catòlics i el Papa havien decidit concedir-li.

Lluís Jordà i Roselló

Presbiteri-església-Monestir-Sant-Maties - Font Viquipèdia


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Aplec i Fotos dinar a Can Soler al peu de Sant Jeroni de la Vall d'Hebron

Un dia 13 del mes de juliol del 2023 una colla de joves somiadors, entre inaugurar la seu social i les "neteges de la muntanya", van trobar un espai i un moment en el temps per compartir, al mes pur estil jerònim, una amanida de llenties (estil Juli) amb verdures i fruits de l'hort (de l'Àngels) maridat amb vi trepitjat per algú que no coneixem. El resultat un acord rotund que ja voldrien moltes corporacions a l'hora de elaborar els seus plans d'acció. Nosaltres després d'un debat intens però entranyable sobre la qualitat de l'ombra, l'airet, el blau del mar, el blau del cel i els productes de la taula, vàrem acordar amb el permís dels no presents, que estem en condicions de repetir el dinar un altra dia.

Exposició Fotogràfica Can Mariner (La Xerrada d'en Lluís) - 13 de juny del 2023 a les 18 hores - Sant Jeroni de la Vall d'Hebron, el monestir amagat

A tots i totes, Lluís Jordà i Roselló ens farà una xerrada sobre el monestir el 13 de juny a les 18h a l'exposició de Can Mariner. En Lluís ens té acostumats a emocionants presentacions del monestir amagat. Dins dels actes que acompanyen l'exposició del nostre monestir acostumem a fer ús de les habilitats de nostre amic i historiador que ens farà viatjar per les pedres i els segles d'un racó molt interesant i poc reconegut de la nostra història. NO US PERDEU LA XERRADA, US ESPEREM!!

Capítol 3 - Tramvia Elèctric a Horta

05072022 - Horta - Tramvia a la Plaça del Mercat (Pl.Eivissa)- 1916 - Foto.Desc.- Colec. Jordi Vila Traguany.- SCAN.097   05072022 - Horta - Tramvia elèctric. Línia Pl.Urquinaona_Horta - 1930 aprox.- Foto. Desc.- Colec. Jordi Vila Traguany.-  SCAN.133 06032012-Horta-Tramvia bústia correus-1915 (Pg.Maragall)-Foto. Desc.- Colec. Jordi Vila Traguany.- trambústia_ 07042018-Horta-Tramvia 45 -Arribada a l'actual Pl.Eivissa , per carrer Fúlton -1906-Foto.Desc.-Colec. Jordi Vila Traguany.-SCAN.850 08072022 - Horta - Pg.Maragall, vist des dels Quinze. A la dreta, Torre LLobeta - 1915 aprox.- Foto. Arxiu Torre LLobeta - Colec. Jordi Vila Traguany.- SCAN.364 09042018-Horta-Plaça Maragall -1940-Foto.Desc.-Colec. Jordi Vila Traguany.- maragall40 10122022- Horta- Inauguració Tramvia a Horta - 1901 -2004- Pintura Autor. Joan Solé _Nito_-Colec. Jordi Vila Traguany.- tramvia 1901_