Passa al contingut principal

L’ERMITA DE SANTA MAGDALENA

 

Malgrat desconèixer encara a dia d’avui la ubicació exacta d’aquesta ermita, sabem que es trobava dins dels límits del convent de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, amb aquest apunt al bloc pretenem posar fi a les múltiples disquisicions i dubtes que fan referència a la seva pervivència actual.

És habitual sentir encara que la construcció que es troba en el costat de muntanya, enfront de la benzinera de la Rabassada, correspon a aquesta ermita jerònima. Aquesta observació manifestada per múltiples persones que la reiteren sense base,  és absolutament lluny de la realitat, l’ermita de Santa Magdalena ja es trobava completament en ruïnes a la fi del segle XIX, com assenyalava el canonge Gaietà Barraquer en els seus llibres sobre els ordes monàstics a Catalunya.

La confusió ve determinada per la seva aparença exterior, que  es podria assimilar-se a una petita construcció que indueix a creure que realment es tracta d’una ermita, quan realment era tan sols un dipòsit d’aigua. Prova d’això és que la construcció és molt vasta i matussera, fins i tot la volta interior és capçada per un costat, tot plegat impropi d’un indret consagrat.

El dipòsit d’aigua conservat pertanyia al conjunt d’instal·lacions que eren al voltant del recinte del monestir de Sant Jeroni. Com exemple, podríem fixar-nos en el dipòsit d’aigua encara existent a la masia de Can Soler, construcció aquesta molt similar i propera  a l’antic monestir de Sant Jeroni.

Fragment. Plànol en perspectiva de les terres edificis i camins de la rodalia de Sant Jeroni(ANC)

Si ens atenem a la descripció inserida en aquest plànol del segle XVIII, actualment conservat a l’Arxiu Nacional de Catalunya, podem apreciar que l’anomenada ermita de Santa Magdalena presenta sengles diferències amb la construcció actualment conservada.

La primera és la disposició de l’ermita, encarada a mar. La segona és l’existència d’un òcul i  d’una espadanya superior que la construcció disposada de manera lateral davant la benzinera no té senyal d’haver tingut mai. I encara podríem aportar una tercera diferència, la corresponent al seu emplaçament, disposada en un àmbit clarament superior al que presenta la construcció que sobreviu a dia d’avui.

Si amb aquestes observacions no tenim encara suficient per esvair els dubtes, podem anar a la descripció que el canonge Barraquer fa en relació a aquesta ermita.

“No es dado despedirme de la descripción de este monasterio sin hacer mención de tres capillas, que le rodeaban, y de las que aún hoy el visitante halla como huesos de profanado sepulcro sus cimientos y lamentables ruinas. Al N.  del convento, á dos tiros de piedra, en la cresta de una ondulación de la pendiente, la de Santa Magdalena...”

Si entenem La distància establerta per un tir de pedra d’entre quaranta a cinquanta metres, estem parlant que la distància del convent a la que es trobava l’ermita de Santa Magdalena era propera a cent metres, res a veure amb la construcció que es troba a tocar de la benzinera.

Així ho explicava també Bernat Bransi l’any 1789, a les respostes al qüestionari presentat per D. Francisco de Zamora oïdor reial: “Tiene asimismo un tanto más arriba la hermita de la penitente santa Madalena, que es en quadro o lienzo, però de mui buena pintura...”

Felix Olivé, en el seu llibre  sobre sant Jeroni de la Vall d’Hebron, ens acaba de donar la raó:

A part del nucli d’edificis del recinte del monestir i del carrer de casetes del pati, hi havia tres ermites escampades al voltant del cenobi. La del sant Sepulcre, al mig d’un verger amb tanca de pedra, tocant a sobre l’horta, la de santa Magdalena, al capdamunt, gairebé al llom del serrat...”

Lluís Jordà i Roselló

BIBLIOGRAFIA

 

ARXIU NACIONAL DE CATALUNYA (ANC). Plànol en perspectiva de les terres, edificis i camins de la rodalia del monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Heberon i de la parròquia de Sant Genís dels Agudells. Proc. Reial Audiència de Catalunya. 1785-1786

BARRAQUER I ROVIRALTA, Gaietà. Las casas de Religiosos en Catalunya durante el primer tercio del siglo XIX. 2 vols  Barcelona 1906

BARRAQUER I ROVIRALTA, Gaietà. Los religiosos en Cataluña durante el primer tercio del siglo XIX.  4. Vols Barcelona 1918

BURGUEÑO, Jesús. El pla de Barcelona a la fi del segle XVIII. Respostes al qüestionari de Francisco de Zamora.  Societat Catalana de Geografia. Institut d’Estudis Catalans. Barcelona 2016

DIAZ MARTÍ, Carles. La História breve del monasterio de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron: análisis de un documento conservado en la Real Biblioteca del monasterio de San Lorenzo de El Escorial. Ommpress. Madrid 2018.

OLIVÉ I GUILERA, Fèlix. Sant Jeroni de la Vall d’Hebron. Parròquia de Sant Jeroni de Montbau. Barcelona 1995.

 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

SANT JERONI DE LA VALL D’HEBRON I LES SEVES IL·LUSTRACIONS FINS LA FI DEL SEGLE XIX

L’existència des de temps reculats d’ermitans formant alguna mena de comunitat al voltant de Sant Genís dels Agudells, indret proper a la ciutat de Barcelona però alhora aillat, ens és coneguda documentalment des de 1386. La vall on vivien els ermitans, situada en un extrem de la serralada de Collcerola fou rebatejada de manera evocadora com a Vall d’Hebron, potser  buscant  una impossible similtud  amb suposats espais bíblics. Justament aquesta comunitat d’ermitans, fou el germen de la fundació d’un posterior monestir jerònim, feta a instàncies de   la reina Violant de Bar, després de conèixer de manera directe l’any 1392 la fama de santedat d’aquells   ermitans. Curiosament però els monjos que fundaren la nova comunitat   no foren aquests ermitans, sino uns altres procedents del monestir   jerònim valencià de Sant Jeroni de Cotalba,   d’on també procedia el   que fou el seu primer prior, Jaume Joan Ibañez o Yañez. Tot apunta que la comu...

Setena Jornada de desbrossament - les evidències - Sant Jeroni de la Vall d'Hebron

Treball d'ahir Localització d'estructures de desaigua o magatzematge d'aigua annexes al distribuidor d'aigua. Ei! Bones troballes. Això és un no parar. un equip

LA BIBLIOTECA DE SANT JERONI DE LA VALL D’HEBRON

Rastrejar els fons de les biblioteques monacals és sempre dificultós, sobretot perquè arran de la desamortització de Mendizábal l’any 1835, els continguts d’aquestes biblioteques van ser destruïts i en gran part dispersats abans de poder ser recollits. La Biblioteca de la Universitat de Barcelona va ser el destinatari final al cap d’uns anys i va servir de dipòsit del que es va poder salvar  de les biblioteques de molts monestirs barcelonins. Desgraciadament, la pèrdua també de molts dels inventaris de les biblioteques impedeix saber amb profunditat la composició de la major part de biblioteques monàstiques, tot i que per comentaris dels viatgers il·lustrats, sovint podem fer-nos una petita idea de la seva importància. En el cas de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron, la seva biblioteca va ser molt malmesa, car aquest   monestir jerònim ja havia patit prèviament l’any 1812 un incendi causat per les tropes napoleòniques. Cal recordar també que Sant Jeroni va patir els efectes d...